Ny containersemi med hydraulisk skyv

Istrail har i samarbeid med bileier Svein Haugen akkurat har fått på veien denne smarte skyveløsningen for tunge 20-fots containere.

Publisert

Bildene viser Istrails nye containersemi med hydraulisk skyv beregnet for 20-fotscontainer.

Containeren kan lastes i bakre stilling ved rampe, for så å skyves fram til midtre posisjon. Dermed flyttes vekten over på trekkvogn.

- Ved container på ca 21 tonn fikk vi overført mellom 7 og 8 tonn fra tralla til trekkvogna, opplyser Ingve Raad hos Istrail Ulefoss AS.

Poenget er å kunne transportere tunge 20-fotscontainere lovlig på vei, uten overlast på akslingene på tralla.

Med og uten hydraulikk

En fordel er at tralla like godt kan benyttes på returlast på lik linje som andre containersemier, ved å laste 2x20- eller 1x40-fotscontainere.

Les også:

En annen smidighet i løsningen er dessuten at tralla kan benyttes av trekkvogner både med eller uten hydraulikk system.

Med trekkvogn uten hydraulikk, så benyttes et el-hydraulisk aggregat med batterikabel via Nato-kontakt mellom bil og tralle.

- Den største ulempen er at dette tar 3 til 4 ganger så lang tid, forteller Raad,

I underkant av 300.000

Raad forteller at konseptet er utviklet i samarbeid med bileier Svein Haugen. Han kjører nettopp tunge 20-fotscontainere for Thoresen Transport AS i Vestfold området.

- Dette er første tralla vi har fått ut, registret nå på fredag faktisk, så helt presis pris har vi ikke regnet enda. Men vi regner med at den kommer under 300.000 kroner, avslutter Ingve Raad.

Powered by Labrador CMS