-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Verdensmotor uten bil!
Premiere. Vår mann har vært i motorhimmelen – og sett Mercedes nye verdensmotor.
MANNHEIM, TYSKLAND: Daimler presenterte i går, som verdenspremiere, en motor som allerede er bygget i 70.000 eksemplarer, en motor det ikke finnes noen bil til.
OM 471 heter den nye rekkesekseren til Mercedes. Det er en motor vi garantert kommer til å høre mye om i tiden som kommer.
For selv om det manglet en mengde detaljer nå (hva veier den var for eksempel et spørsmål som stadig ikke ble besvart) var påstandene fra konstruktører og produsenter og ledelse i Mannheim så bombastiske, at dette MÅ være ganske avansert.
Før eller siden (”ganske snart” ble det sagt, uten at de fortalte verken hva ’ganske’ eller ’snart’ betyr) vil alle tekniske data bli fremlagt – da kan vi sjekke noen av påstandene. Og før eller siden skal det vel stilles til disposisjon i en test.
Selv om Mercedes-ledelsen gjorde det helt klart hva dette var for noe: ”Dere har kanskje lagt merke til at for en gangsk skyld er det ingen fra Salg eller Marketing her. I dag er vi her for å snakke om motoren og ikke om noen biler”, var et klart budskap.
Men man skal være spesielt elendig til å legge sammen en og null for ikke å skjønne at denne motoren skal inn i et eller annet. Og med den størrelsen og ytelsen snakker vi ikke om en ny A-Klasse, eller Sprinter!
Selvfølgelig smart av Mercedes. Hadde de presentert det hele i en pakke ville det vært bilen som hadde fått all oppmerksomhet. Slik det er nå ser det ut som en effektiv tre-trinns rakett.
For nå får de oppmerksomhet for sine sandkorn til støpeformene på 0,35 med mer +/- 0,02 med mer. Og hadde bilen allerede vært her hadde vi nok ikke tatt oss tid til å beundre den oppbygde kamakselen med der kammer festes termisk på et hult rør (masse vektsparing) med en toleranse på 2 My – 2 tusendels millimeter.
I korte trekk snakker vi om en sekssylindret langslagsmotor (132 x 156 med mer) med forbausende tett avstand mellom sylindrene – så det er lite man kan hente fra boringen hvis man vil opp i slagvolum.
2100 bar i injektorene er en av de nye verdiene – og allerede nå snakker de om at man nærmer seg 2500.
Smart forbrenning og etterbehandling av eksosen gjør at motoren møter fremtidens antatte Euro VI krav, samtidig som det snakkes om oppsiktsvekkende lave forbruk.
Jeg tolker oppsiktsvekkende som at man ikke hadde tjent noe på forbrukssiden, dersom man hadde nøyd seg med Euro V kravene.
Det er forresten smarte løsninger for motorbremsen også. Den jobber i tre trinn, først med tre sylindre, så med alle, og tilslutt med innslag av EGRventilen og turboens wastegate slik at du får max motorbrems på 500 kW ved 2.300.
Motoren kommer til å leveres i fire utgaver med ytelse fra 310 til 375 kW (421 – 510 hk) og et dreiemoment fra 2100 til 2500 Nm med en kurve som nå også gjør 8-900 omdreininger som en del av det turtallsområdet man kan bruke.
Det er heller ikke uinteressant nå de forteller at motoren er bygget til serviceintervaller på 150.000 km.
Og at biodrivstoff ikke er noe problem for motoren, men at problemet ligger i at det fremdeles ikke er noen klare definisjoner på hva for eksempel B20 (som den fint klarer) egentlig er.
Det er investert 1,4 milliarder Euro i denne motoren fortelles det, og den er testet over mer enn 60 millioner kilometer, på benk og landevei.
FØLG YRKESBIL HER, NYHETSBREV HVER MANDAG.
Vi skal selvfølgelig komme tilbake til andre detaljer, både her og i neste utgave av YrkesBil, men la oss bare avslutte med det store Verdenspremiere-mysteriet.
Dette er en typisk modulmotor som kan tilpasses ikke bare forskjellige formål (den kommer i buss også), men også forskjellige markeder.
Allerede i 2007 ble ”NyGenerasjonMotoren” tatt i bruk av Freightliner og den ble bygget av Detroit Diesel i USA.
Fra i fjor høst begynte man å bygge denne motoren i Fuso-utgave på den samme fabrikken der man nå også har begynt å bygge Mercedes-utgaven.
I den amerikanske og japanske utgaven er nå mer enn 70.000 eksemplarer i daglig bruk, så det vi i dag hadde verdenspremiere på var nok den europeiske utgaven.