Daimler med voldsomme ambisjoner

I fjor leverte Daimler til sammen 355.000 lastebiler. De tar sikte på en halv million - 40 prosent økning - allerede i 2013.

Publisert

Da lastebilpressen nylig var samlet i Mannheim for å møte den nye store modulmotoren til Mercedes, glimret Andreas Renschler med sitt fravær.

Sjefen for Daimlers lastebilvirksomhet befant seg nemlig i Stuttgart, hvor han fortalte finanspressen om videre planer.

I årets første to måneder økte salget med hele 28 prosent og Renschler regnet med ”betydelig” salgsøkning i år, ikke minst fordi Europa er tilbake for fullt.

LES OGSÅ: Verdensmotor uten bil!

Da han fortalte dette var imidlertid situasjonen i Japan helt uavklart.

Han regnet med at Fuso-produksjonen skulle være i gang igjen i slutten av denne uken, men det er samtidig klart at stansen i Japan er problematisk, det er her vi finner lastebilavdelingens svakeste ledd.

Inntjeningen der er ikke i nærheten av hva den er i USA eller Europa.

Renschler sa imidlertid at i 2013 regner han med en halv million produserte enheter, og da skal driftmarginen til lastebilavdelingen være oppe på 8 prosent. I fjor lå den på litt over 5 prosent.

Det er for øvrig verd å legge merke til at Fuso produserte så mye som 40 prosent av alle de 355.000 bilene som gruppen solgte i fjor.

LES OGSÅ: Kostnadene opp 6,2 prosent

Men Daimler styrker stillingen andre steder i Asia også. I det nye merket, BharatBenz i India, investeres det 700 millioner euro der man regner med å kunne bli den ledende aktøren i landets største segment.

Og i Kina, der man bare solgte 3.000 biler i fjor, venter man på tillatelse til å starte en planlagte joint venture med Foton.

Powered by Labrador CMS