Hard jobbing for små biler

- Det er helt andre kunder vi skal ha tak, forklarte regionsansvarlig Tom Parker da Volvos andre lastebilkaravane i 2011 kastet loss i går.

Publisert

Volvos 10 til 16-tonnscaravane åpnet i går sin Sør-Norge-runde fra Volvo Truck Center i Drammen.

Nå er det strengt tatt 12 til 16-tonnere Volvo fokuserer på, men vi skriver 10 til 16 da det er det segmentet vi har offisielle registreringstall for.

Og det er tøffe mål, og antagelig like hardt arbeid, som ligger foran Volvos lastebilselgere den kommende måneden.

Målet er enkelt: Å bli markedsleder i dette segmentet også, med 25 % av totalen.

Lite, men viktig segment

Det kan kanskje virke litt rart at Volvo legger såpass store ressurser i et såpass lite segment. De to foregående årene er det solgt 170-180 biler årlig, og kanskje stiger det til 220-250 biler i år. Ergo utgjør det relativt få biler selv for segmentlederen.

Les også:

- Men for det første er Volvos organisasjon og servicenivå avhengig av at vi har et høyt antall biler ute i markedet, og da teller hver enkelt bil, forklarer Parker.

- For det andre ser vi at dette er ofte kan være kunder som starter i det små, men som på sikt vokser i transportbransjen. Dem er det viktig for oss å fange opp fra starten av.

Utfordrer selgerne

Dessuten presiserer Parker at de typisk 10-16-tonns kundene skiller seg kraftig fra kjøper av de store Volvo-bilene ved at det ikke foreligger på langt nær så klare og lojale merkebindinger til Volvo.

- Mens det for kjøpere av de store bilene er viktig hva slags merkepreferanse sjåføren har, spiller det liten rolle for 10-16-tonnskundene. Denne gruppen kjøper bil som redskap i driften, og da spiller det lite rolle hvilke merke som står i grillen i forhold til hva det koster å anskaffe og drifte bilen.

- Dermed er det en ekstra utfordring for selgerne både å finne kundene, og å overbevise hvorfor Volvo er det riktige.

6-8 biler på tur

Det er en fin range Volvo har med seg rundt denne gangen, med FL, FE, FM og FMX med varierende konfigurasjoner (komplett billiste og reiserute under).

Naturlig nok er det Volvos ferdigbiler med skap og bakløfter det uansett kommer til å selges flest av.

For kunder med andre påbyggsbehov er det antagelig likevel en god anledning til å fundere over hvilke løsninger som kan passe til akkurat deres behov.

Og det er alltid en øyeåpner å kjenne hvor forskjellig to tilnærmet like biler likevel kan være å kjøre.

En stump FL 260 hk I-Sync med kran og kort plan forandrer seg til rene limousinen med 290-motor, lang akselavstand og stort skap. Den avgjørende ingrediensen er selvsagt luftfjæring foran på skapbilen.

Følgende biler er med:

Volvo FL 260 hk, I-Sync, m/VDL krokløft

Volvo FL 260 hk, I-Sync, m/HST liftdumper

Volvo FL 260 hk, I-Sync, m/ARKA plan og Effer kran

Volvo FL 240 hk, I-Sync, m/ARKA skap og bakløfter

Volvo FL 290 hk, I-Sync, m/PLS skap og bakløfter

Volvo FE 340 hk, 4x2, manuell girkasse, Maur tipp

Volvo FM 410 hk, 6x2, I-Shift, m/VDL krokløft

Volvo FMX 370 hk, 6x2, I-Shift m/HST sakselift

Følgende steder besøkes;

Volvo Truck Center Drammen, 26. – 27. april

Volvo Truck Center, Oslo, 28. – 30. april

Wist Last & Buss, Trondheim, 2. – 4. mai

Wist Last & Buss, Molde, 5. mai

Wist Last & Buss, Ålesund, 6. – 7. mai

Trucknor Hordaland, Bergen, 9. – 10. mai

Trucknor Rogaland, Sandnes, 12. – 13. mai

Trucknor Kristiansand, 16. mai

Trucknor Arendal, 18. mai

Volmax Vestfold, Sandefjord, 20. – 22. mai

Volmax Østfold, Råde, 24. – 26. mai

Powered by Labrador CMS