Nå er Euro 6 på veien

De aller første Euro 6 lastebilene er nå lansert. Fra Scania. YrkesBil har kjørt dem.

Publisert

Det lyste stolthet i øynene på Scania-organisasjonen som denne uken kunne servere blodferske Euro 6-biler for verdens lastebil-fagpresse.

For at Daimlers kjekke ”vi er først-holdning” har vekket Scania-folket til dyst er det ingen tvil om.

- Først til å vise motoren, ja, men hvem er det som har en hel serie biler på veien til verdenspressens frie bruk? var gjennomgangstonen fra Scania-folket som holdt hoff på Hallandsås Rasta på E6 en liten time sør for Gøteborg.

Det vil si – i skrivende stund er det faktisk kun den skandinaviske delen av pressen som har kjørt bilene. Europeiske journalister skal kjøre Euro 6-bilene i Sveits i neste uke.

Og de får ikke kjørt bilene slik vi fikk – med en rekke artige kombinasjoner man ikke ser så mye av ellers i Europa.

Ja, for det var kanskje det aller mest interessante for min del under denne lanseringen:

Å kunne veksle fra korte 39-tonns 4x2 euro-semier via en ”norsk” 6x2-variant med 4,30-høyde – til å kjøre en 58-tonns 25,25-bil gjennom små svenske landsbyer og rundkjøringer.

Les også:

Og både i R-versjon og G-versjon. Med 440 og med 480 hester.

Euro 6? Ja – det er en fascinerende avansert teknologi som har kostet Scanias 600 utviklingsingeniører blod, svette og tårer – og noen milliarder kroner

Men sett fra førerens synspunkt, bak rattet i en 25,25-meters R440 med 58 tonn på slep, er det rett og slett ingen forskjell.

- Vårt mål med Euro 6, sier Scania, har vært å lage motorer som er like sterke og like nøysomme som Euro 5.

Men som altså forurenser bare en brøkdel av partikler og nitrogenforbindelser. Nyt bildene!

Powered by Labrador CMS