-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ny Ducato, nye motorer
Sjette generasjon av Fiats store kassebil Ducato er lansert.
BALOCCO, ITALIA: Den store varebilen Ducato har historie tilbake fra 1981, og den nå kommer i ny utgave vi kan kalle sjette generasjon.
Men noen vil kanskje diskutere om den egentlig er en ny generasjon.
Sannheten er at de har sett på kalenderen og påført den de obligatoriske Euro 5-motorene og et minimum av andre endringer.
Som for eksempel konkurrenten Ford har gjort med Transit – klikk her. Les også: Nye VW Crafter.
Eksteriøret er som før. For: ”Det var så avant garde da det ble lansert i 2006 at det ville nesten være farlig å gjøre noe med det nå” sa Lorenzo Sistino som blant andre oppgaver også er toppsjef for Fiat Professional.
Men interiøret er nytt, og leveres i tre forskjellige stadier. Et er meget nøkternt. Et ser ut som de vulgære pimp-my-interior-Mercedes-personbilene fra 80-årene. Ergo er det sannsynligvis den ”midterste” versjonen som er aktuell for Norge.
Med nedkjølt hanskerom med plass for en virkelig stor flaske, god plass til PC og et skikkelig arbeidsbord – blant annet.
Det utvendige er altså ikke rørt, og når det gjelder drivlinjen er det meste, bortsett fra motorene, urørt.
Et interessant tillegg er noe de kaller ”Traction +” som i realiteten er en elektronisk styrt sperre på diffen som bruker hardwaren som ligger i ESP’en og som engasjeres via en knott på dashbordet.
Den engasjeres i hastigheter inntil 30 km/t og skal gi det grepet som kanskje mangler i helt kritiske situasjoner.
Det dette systemet virkelig betyr er at vi kan fremdeles glemme 4x4 på disse modellene med mindre man synes Dangel-løsningen er svaret.
Det er rart at Fiat har ventet så lenge med å innføre Euro 5 motorer, for Fiat har ellers ikke problemer med å være i front når vi snakker magre forbrenningsmotorer.
Den nye motorfamilien består av en 115 hesters 2 liter – meget elastisk, en 2,3 liter der turboløsningen bestemmer om det blir 130 eller 158 hester utgaven, pluss en toppmotor på 177 hk fra 3.0 – og fremdeles en firer uten at det var plagsomt merkbart.
Det påstås at det ikke er gjort noe med utvekslingene for å nå de nye forbrukstallene fra 0,64 for den minste til 0,8/0,84 liter/mil for den største.
CO2-utslippet ligger på mellom 169 og 222 gram/km. Noen versjoner er utstyrt med Start/Stop for å holde forbruket lavt, der har man også en gir-skift indikator i dashbordet.
Det er de samme volumene, 8 – 17 kubikk, som tidligere, men med rundt 15 prosent lavere forbruk for den samme produksjonen som forrige generasjon presterte.
Som en ytterligere bonus er serviceintervallene forlenget til 48.000 km – hvorfor de ikke like godt kunne sagt 50.000 på linje med Transit er et mysterium.
De nye Ducato-modellene kommer til Norge etter ferien, men den første prøvekjøringen kommer allerede i neste utgave av YrkesBil.