Nærmere deg min MAN

Nå foreligger det formelle VW-budet på MAN.

Publisert

Og dermed er antagelig Ferdinand Piëch ett skritt nærmere sin store drøm: Verdensherredømme over alt som ruller på gater og veier.

Det er ingen bombe at det går mot en fullt integrert MAN under Volkswagen-paraplyen. Det har lenge vært en åpenbar løsning med krysseierskap mellom MAN og Scania, og Volkswagen-gruppens interesser i begge har lenge fortalt hvilken vei det går.

Men det har vært problemer underveis, bestikkelser fra MAN, en Scania-sjef som åpenbart var motvillig. Når ser det ut som om Man-problemene skal være skjøvet av veien når generalforsamlingen finner sted. Den ble utsatt til langt uti juni for at møkka skulle være ryddet unna.

Mer overraskende er det at Leif Östling, Scania-sjefen, heller ikke er noen hindring lenger.

Les også: Scania Euro 6 prøvekjørt

Han har vært en markert motstander mot at svenskene skulle miste sin sentrale posisjon, men etter at han plutselig fikk forlenget sin avtale til 2015 – lenge etter at han har passert 65, den opprinnelige går ut neste år, er det åpenbart at han og Ferdinand Piëch er blitt enige om et eller annet.

At noe stort var på gang fikk man indikasjoner på under Volkswagens generalforsamling sist torsdag. Da hang selvfølgelig alle konsernets merkeflagg høyt oppe og flagret i vinden. Inklusive flagget til MAN.

For første gang.

I går fikk vi forklaringen. VW har kjøpt nok nye MAN-aksjer til at de nå eier rett over 30 prosent av selskapet. Dermed krever børsen at VW skal komme med et formelt bud på resten av MAN-aksjene.

Budet kom da også ganske kjapt, 95 Euro, sa VW – godt under det aksjene blir handlet for på børsen. Dermed er det usannsynlig at noen av dagens MAN-eiere kommer til å godta budet, slik at Volkswagen kan fortsette å bygge seg opp i MAN i sitt eget tempo.

Les også: Norges kuleste Sprinter-ekvipasje?

Det er nemlig nok å ha kommet med et bud en gang, uansett hvor skamløst det måtte oppfattes. Dermed har beileren gjort plikten sin og kan fortsette å jobbe etter egen agenda uten å bli forstyrret av børsstyre eller anti-trust kontroller.

- Vi bygger nå grunnmuren for et bygg som med tiden vil kunne resultere i et meget tettere samarbeide mellom Scania, MAN og VW, var den forsiktige begrunnelsen fra Wolfsburg.

Powered by Labrador CMS