-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
MAN-kjøpet: Makta rår
Ferdinand Piëch, Volkswagen-gruppens solkonge, kan man stole på. Han sørger alltid for overskrifter.
For ikke lenge siden fortalte vi at nå hadde VW-gruppen kjøpt seg opp over 30 prosent i MAN. I følge børsregler betyr det at man må komme med et bud på resten av aksjene.
Det gjorde VW – de kom med et bud langt under børsverdien, som selvfølgelig ingen eksterne aksjonærer aksepterte. Dermed har VW gjort plikten sin og kan fortsette annekteringen etter egen agenda.
Deler av denne agendaen er allerede klar, og AG Deutschland liker den ikke, fordi den bryter med sedvane og høvisk omgangsform.
Saken er at da MAN offentliggjorde navnet på kandidater til de forskjellige styrende og kontrollerende organer, som skal velges ved MANs utsatte generalforsamling den 27. juni, er det tydelig at selv med bare 30 prosent av aksjene, skal VW-gruppen overta flertall i alle organer som betyr noe.
VWs konsernsjef, Martin Winterkorn, finanssjefen, Hans Dieter Pötsch og sjefen for VW Nyttekjøretøy, Jochem Heizmann, er alle på vei inn i det såkalte Aufsichtsrat.
Dessuten sitter det to VW-folk i dette 8 mann sterke styringsorganet fra før. Nemlig høvdingen selv, Ferdinand Piëch, og en annen lojal tjener, Audi-sjefen Rupert Stadler.
Jeg forsøkte å spørre Stadler om dette bråket i går, men da var han så til de grader i ferd med å lansere Audi A6 Avant, at noen kommentarer om dette kunne han ikke gi.
På sin egen investor-side skriver MAN ar den planlagte bemanningen går på tvers av anbefalingene fra tysk kodex for god forretningsdrift (Corporate Governance).
Men de tilføyer at ”et slikt valg vil gjøre et fremtidig samarbeide med Scania lettere, og at det derfor ligger i MANs interesse”.
Det betyr at nå er det VW som regjerer MAN, uansett hvor mye det strider mot en gentleman-avtale innen tysk konsernstyring. Selv om stemmene mot arrangementet er sterke.
En professor med meget sterk nedslagskraft i Tyskland, Manuel Theisen, kritiserer dette skrittet, fordi det utelukkende er til fordel for den ene storaksjonæren.
Og leder for den store tyske aksjeeierforeningen, Daniela Bergdolt, slår fast at ”dermed kan vi glemme småaksjonærenes rettigheter”.
Nå hører det med til historien at VW-oppkjøpet i MAN ennå ikke er godkjent av kontrollerende myndigheter. Det er tvilsomt om Ferdinand Piëch taper noe nattesøvn av den grunn.