Inn i Fiats helligste korridor

VAREBIL, DESIGN: Fiat er kanskje det varebilmerket som best klarer å gi bilene personlighet. YrkesBil har møtt sjefdesigneren Peter Jansen.

Publisert


I den lange grå korridoren i det gamle fabrikkbygget hvor det henger muntre, neonfargede plastfigurer i taket, her er det ikke mange som slipper inn i.

Ikke uten å forsere en rekke elektroniske sikringer i hvert fall.

Men her har Yrkesbil nettopp vært på besøk for å snakke med Peter Jansen, tysk, 47 år, og den vanskelige oppgaven å gi noe så rasjonelt som en varebil virkelig stil.

Jansen er sjef for en stor gruppe designere, men han er vel også den av Fiats designsjefer som har de største oppgavene.

Og da tenker jeg ikke bare på vekt. For mens Fiat Auto, Lancia og Alfa Romeo har hver sin designhøvding, hersker Jansen over både Fiat Professional og Iveco, men også CNH traktor- og landbruksmaskiner som favner over to merkevarer.

Les også: Test av Fiat Doblo, men også nye motorer til Doblo

Jansen har ikke alltid jobbet med så seriøse temaer. Han var for eksempel ansvarlig for interiøret i Fiat Multipla, som vel er det mest løsslupne i de siste 25 års bilhistorie.

Og han vil da heller ikke være med på at varebil-, buss- og tungbildesign bare er fornuft og alvorlige miner.

- Det er like viktig for rørleggeren og ha noe stilig, noe han er stolt av – selv om det er verktøyet hans, som det er for en privatbileier som skal han den nyeste Maseratien” sier han.

Les også: Fiat flørter med Scania og MAN

Jansen forteller om familielikheter, merkevare-DNA, og omhyggelig forming av de store overflatene som man finner på en varebil.

- Men samtidig som vi selvfølgelig ikke kan gå på akkord med de nødvendige kravene, som døråpninger og lastehøyde og slike viktige detaljer.

Hvorfor er ikke denne virksomheten like glamorøs som å designe personbiler? I hvor stor grad får han hjelp fra de store, selvstendige designhusene? Og hva med han selv, får han anledning til å designe mer?

FØLG VAREBIL PÅ WWW.YRKESBIL.NO/VAREBIL

Det er noen av de spørsmålene han svarer på i neste utgave av YrkesBil. Der han forresten også avslører hva som er yndlingsskapningen hans akkurat nå (i tillegg til hans to måneder gamle (i morgen) datter.

Akkurat det svaret overrasket i hvert fall meg.

Powered by Labrador CMS