-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Late sjåfører eller dumme bileiere?
Yrkestrafikkforbundet har dokumentert en gjennomgående begredelig helsetilstand blant norske sjåfører.
YrkesBil har fått en rekke positive henvendelser etter oppslaget om ”kjøkkenbordet” til Sven Ottar Borgen i vår nylig utkomne mai-utgave (faximile).
Og den saken, som handler om sjåførenes svært begrensede mulighet for å leve sunt og fornuftig underveis, henger nøye sammen med det Yrkestrafikkforbundet nylig har dokumentert sammen med LHL.
I en undersøkelse av 372 sjåfører kalt Sjåførsjekken viser det seg at:
· 80 prosent av sjåførene har økt risiko for hjerte- og karsykdommer
· 60 prosent jobber 57 timer i uka eller mer
· Svært få mosjonerer
· Over 40 prosent spiser bare et eller to måltider om dagen
· Lange arbeidsdager og slitenhet i jobben gir økt fare for trafikkuhell
Samtidig presenterte Yrkestrafikkforbundet også en undersøkelse blant 232 lastebilsjåfører som viser at:
· 48 prosent har ikke har fast oppsatte arbeidsplaner
· Halvparten har en uforutsigbar arbeidsdag
· Over halvparten jobber regelmessig mer enn 13 timers arbeidsdag
· Over halvparten opplever press på leveringstider
Alle skjønner at dette er en ond sirkel. Sjåførene taper helsen. Bileierne taper penger. Spørsmålet er hvem som skal ta tak i det? Svaret er åpenbart: Sjåførene kan i dag velge annet yrke – og vi mangler i øyeblikket rundt 6000 sjåfører i Norge…
Ergo: Bileiere som ikke sporenstreks iverksetter en trening-i-trailer-konkurranse eller annet som gjør det mulig for sjåførene å BÅDE beholde helsen og fokus på jobben, de kan i fremtiden glemme enhver sympati for høye dieselpriser eller lav lønnsomhet.
YrkesBils postulat:
Frisk sjåfør – høy effektivitet, lave kostnader
Slapp sjåfør – lav effektivitet, høye kostnader
Akkurat nå har bransjen åpenbart (ref. Sjåførsjekken) et voldsomt potensial i rene penger bare i å bringe sjåførenes kondis opp på normalt nivå for befolkningen!
Vanskelig? Det nekter jeg å tro. Jeg kjenner mange spreke lastebilsjåfører. Har du tips om kosthold og trening for sjåfører – send dem til meg.