-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Buss på defensiven
Tolker vi registreringsstatistikken bokstavelig, er salget av busser i forsiktig tilbakegang. Størst motstand er det markedsleder Volvo som har møtt.
Rett skal være rett: Statistikken over registreringer av nye busser er den som minst av alle er egnet for projisering av prognoser.
Anbudssystemet til kollektiv ruteproduksjon, med store kjøretøyvolumer i en enkelt kontrakt, gjør at man en måned til neste kan få ”ville” hopp i statistikken.
Foreløpig er Volvo fortsatt klar segmentleder for store busser, mens Mercedes er konge blant minibusser.
Men summerer vi bussene i alle klasser, er det Mercedes som kan smile bredest, med 166 busser mot Volvos skarve 92 busser…
Les også: Her er nye Citaro, Europas kanskje mest populære bybuss
Segment over 25 sitteplasser – totalt 218 biler, 3 % tilbakegang fra 2010
Volvo er fortsatt klar markedsleder i buss, med 42 % segmentandel, men det er 44 % tilbakegang i forhold til i fjor. Det er først og fremst Mercedes som ypper seg, med 22 % andel, men også MAN, Iveco og Scania er på hugget.
Segment 18-25 sitteplasser – totalt 13 biler, 24 % tilbakegang fra 2010
I et minisegment som faller ytterligere har Iveco kapret 92 % segmentandel! Kun Mercedes byr på motstand, og har solgt den eneste bilen fra andre merker så langt.
Segment under 18 sitteplasser – totalt 151 biler, 7 % tilbakegang fra 2010.
Mercedes har stålkontroll i minibussmarkedet, med 78 % segmentandel. Peugeot kan notere 150 % framgang på 2. plass 10 % segmentandel. VW, Fiat, Ford og Iveco vaker i sivet med en liten håndfull biler hver.
Les også: Lastebil - de tyngste øker mest