Nissans lille blomsterbil

VAREBIL, TEST: Den lille kassebilen NV200 fra Nissan satser i sin helt egen klasse – men blåser den inn åpne dører?

Publisert

NV200 fikk en trang start. Høsten 2009 ble den riktignok kåret til årets varebil i Europa, for 2010, men deretter varte og rakk det før den kom på markedet for alvor. Per utgangen av mai i år er tallene fortsatt forsiktige, med drøyt 130 biler og 7. plass i segmentet små varebiler

For selv om NV200 fikk sin ærespris nærmest for å skape sitt egen segment, så er det blant Berlingoer og Caddyer at bilen hører hjemme. Bilen er smal og kort, men høy. Med små hjul og tynne vegger er innvendig volum utnyttet til maks.

Lav pris, tøffe konkurrenter

Et av bilens sterke trekk er prisen. Den billigste varianten koster 170.000 kroner (inkl. mva. uten lev. omkostn.). Da får du en 85 hesters Euro 4 motor, bare en sidedør og uten vindu. Og uten ESP. Ergo styr unna.

Testbilen var imidlertid av utstyrsnivå Comfort Plus, hvor ESP er inkludert. Med vinduer i begge skyvedørene og Euro 4-motor endte prisen på fortsatt pene 190.000 kroner. Steget er heller ikke langt til den dyreste utgaven, som er en Premium med 110 hesters Euro 5-motor med 6-trinns girkasse.

Saken er imidlertid at også Citroen Berlingo og Peugeot Partner kan leveres i samme prisklasser. Og Fiat Doblo fra 190.000 kroner, Ford Connect fra 180.000 kroner, ”gamle” Opel Combo og Renault Kangoo får du fra nede på 150-160.000 kronersnivået. Selv billigste Caddy Maxi kommer også så vidt under 200.000 kroner.

Prisen er altså bra, men likevel ingen walk-over i forhold til konkurrentene.

Sjekk også disse varebiltestene:

Planterommet

Varerommet i NV200 er imidlertid en av grunnene til å elske denne bilen. Bilens 4,2 kubikkmeter er samme volum som en VW Caddy Maxi kan tilby, enda NVen med sine 4,40 meter totallengde er kortere enn en standard Caddy med bare 3,2 kubikk.

Superlav innlastingshøyde på 52 centimeter og finfine dører åpner dessuten til over 2,0 meter lastelengde. I teorien har du faktisk plass til to europaller, men det fordrer at den fremste ikke har høy last i forkant – da stopper den mot skilleveggen. Og du om har ikke ståhøyde i NV200, så har du i hvert fall rundt 1,3 meter innvendig lastehøyde.

Nyttelast på ”bare” 677 kilo kan virke noe magert, i likhet med maks tilhengervekt på bare 1100 kilo. Men i praksis er dette en bil som intuitivt appellerer til volumfraktere og langt mindre til tunggodsfolket. Planter og møbler og vareprøver og budtjenester er oppgaver som virker helt riktige. Gjenstander som trenger å befinne seg på paller virker liksom ikke hjemme i NV200.

Disse sakene kan også interessere deg:

Skoeske førerkomfort

Bilen er for øvrig også rundt 10 centimeter smalere enn de fleste konkurrentene. Det bidrar faktisk godt til at bilen er merkbart hendig i trange byrom. Ikke minst koblet med en særdeles hyggelig svingradius og ditto lett utveksling i styresnekka.

En hyggelig effekt er også at bilen er usedvanlig lettkjørt, også for dem som ikke har kjørt særlig mye bil før. I tillegg har den seter og innredning som har prioritert enkel inn- og utstigning i en robust og ikke alt for påkostet finish. Altså lett å vaske av. Ja, det er det nesten så man fikk lyst til å ta sommerjobb som byud igjen.

Men sånne triks kommer ikke helt uten bivirkninger. Bilen kjennes lett og fragil. Smal sporvidde, høy vindfølsomhet og høyt støynivå gjør den heller ikke innbydende å kjøre langt med. Jeg kjørte riktignok et par 500 km-etapper uten annen skade enn at jeg kjedet meg, men den står ikke høyt på listen til neste utflukt.

FØLG VAREBIL PÅ WWW.YRKESBIL.NO/VAREBIL

Kostnadsbildet

Men om den ikke er egnet til langtur, kjenner du til gjengjeld nesten med en gang du tar i den at dette er en bil som er bygget for lave driftskostnader. Det er lite og få ting som er utsatt for å gå i stykker, deler du kan risikere å måtte skifte etter smådulter virker enkle og robuste å bytte ut.

Små hjul er billige å bytte, og i bytrafikk bør denne bilen kunne gå veldig billig. Dieselforbruket lå på konstante 0,62 liter på mila enten jeg kjørte i bytrafikk eller på motorvei. Bilens serviceintervall på 20.000 km er for så vidt i korteste laget, men servicen er neppe av de dyreste.

Konklusjon og hovedkarakter: Sum poeng: 214 av 300. Terning 5

NV200 er en rimelig bil med sine beste kvaliteter i tett bytrafikk og nærdistribusjon, et typisk valg for volumtransport. Ingen av konkurrentene har utnyttet innvendig plass så til de grader i forhold til ytre mål. Men slike tryllerier kommer ikke uten ulemper: Bilen føles som en ganske tynnvegget skoeske å kjøre.

I Norge er trenden at vi koster på varebilene betydelig mer enn i resten av Europa. Det er derfor langt fra sikkert at NV200-konseptet er en nisje det norske varebilmarkedet faktisk etterspør. Svak femmer som hovedkarakter.

Underkarakter førermiljø. Sum poeng: 65 av 100. Terning 4

Førerplassen funker godt til korte distanser med og mye inn og ut. Veldig lettkjørt, men ditto mindre komfort og ytelse på lengre strekninger. Middels sete og demperkomfort, høyt støynivå og vindfølsom og sporete på landeveien. Enkel, men grei materialkvalitet. Euro 4-motor, men leveres også med Euro 5.

Underkarakter varerom. Sum poeng: 79 av 100. Terning 5

To skyvedører med vindu. 180-graders bakdører, lav innlasting og skikkelig høyde. Dessuten pent kledde vegger, godt gulv og gode surrefester. Det er vanskelig å ønske seg mer av en så snerten, liten bil – bortsett fra teoretisk sett mer nyttelast. Men dette er en bil som inspirerer til volumvarer som planter og pakker

Underkarakter biløkonomi. Sum poeng: 70 av 100. Terning 5

NV200 har svært hyggelig innstegspris, og med flere karosseri- og utstyrsversjoner uten at du fristes til å koste på store summer. Rimelige deler, laveffektmotor, små hjul – alt bidrar til lave driftskostnader. Det går nok et skjæringspunkt når kilometerproduksjonen stiger, men denne bilen har potensial til svært hyggelige driftskostnader for urban distribusjon, og desto tettere bytrafikk desto bedre.

FAKTA Nissan NV200 1,5 dCi Euro4 Comfort Plus (2,0 tonn, 4,2 kubikk)

Motor: 4-syl. diesel, 1461 ccm, 63 kW (85 hk) v/3750 o/min. 200 Nm v/2000 o/min.

Mål: 440 x 170 x 185 cm (L/B/H), akselavstand 273 cm, varevolum 4,2 m3

Vekter: Egenvekt m/f 1323 kg, tilhengervekt 1100 kilo, nyttelast 677 kg.

Oppgitte ytelser: 0-100 km/t na., toppfart na.

Oppgitt forbruk: 0,52 l/mil (blandet), 137 gram CO2/km

Pris fra: 170.000 kroner før ekstrautstyr inkl. mva

Pris testbil: 190.000 kroner inkl. mva

Modell til Norge: Siden 2010

Nærmeste konkurrent (er): Ingen direkte, ellers hele Caddy-klassen.

Powered by Labrador CMS