Går mot 3800 biler over 6 tonn

Med utgangspunkt i registreringsstatistikken for første halvår, ser lastebilåret 2011 ut til å bli et gullår. Og tyngst selger best.

Publisert

Basert på aller enkleste matematikk spår vi:

  • 3800 biler over 6 tonn
  • 3300 biler over 16 tonn

Disse tallene blir fasit for antall registrerte lastebiler i 2011 dersom andre halvår holder samme temperatur som første seks måneder.

Og det er i så fall i overkant av hva de norske lastebilimportørene selv spådde ved inngangen til 2011:

Direktørene for både Scania og Volvo mente markedet for biler over 16 tonn ville ende på drøyt 3000 biler.

Hos Mercedes trodde de på 2500 biler og hos MAN 2800 biler.

Den norske DAF-sjefen Kai Abrahamsen var med sin spådom om 3900 biler over 6 tonn og 3400 biler over 16 tonn den som i øyeblikket ser ut til å ha truffet best.

Ser vi nøyere på vektsegmentene, er det imidlertid store variasjoner i framgangen. Kort sagt går det bedre desto større bilene er.

Biler over 22 tonn, som er det klart største segmentet både i vekt og antall biler, går fram med 36,5 prosent.

I andre enden av skalaen, bilene fra 3,5 til 7,5 tonn, ser vi tilbakegang i forhold til i fjor på 10 prosent.

Det er imidlertid, som vi også ved forrige månedsskiftet nevnte, de to kjempene Scania og Volvo som i hard fight seg i mellom tar det aller meste av nysalget.

Totalt har disse Scania og Volvo merkene nå 77 % av markedet over 16,0 tonn. Nærmeste utfordrer er Mercedes med 10,1 %, og det er tilbake fra 12,0 % andel i fjor.

Bertel O. Steen har imidlertid med merkene Mercedes og Mitsubishi Fuso god kontroll på vektklassene fra 3,5 til 16,0 tonn.

Les også:

Segment over 16,0 tonn – totalt 1661 biler, 33,3 % oppgang fra 2010.

Scania har tydelig ledelse med 39,9 % mot Volvos 37,1 % og det skiller 46 biler mellom merkene. Mercedes holder 3. plass med 10,1 % andel, MAN har 7,5 %, DAF 2,0 %, Renault 1,0 % og Iveco 0,8 %.

Segment over 22,0 tonn – totalt 1443 biler, 36,5 % oppgang fra 2010.

Scania har tydelig ledelse med 42,3 % segmentandel. Det skiller nå 94 biler ned til Volvo med 35,8 % andel. Øvrige merker har alle under 10 %, i rekkefølgen Mercedes, MAN, DAF, Iveco og Renault

Segment 16,0-22,0 tonn – totalt 218 biler, 15,3 % oppgang fra 2010.

Volvo tar klar tet blant de nest største, med 61 % framgang og 45,9 % segmentandel. Scania på 2. plass med 23,9 % andel holder unna for Mercedes på 3. med 17,9 % andel. MAN, DAF, Renault og Iveco sliter – i den rekkefølgen.

Segment 10,0-16,0 tonn – totalt 102 biler, 6,3 % oppgang fra 2010.

Dette segmentet er det Mercedes som dominerer, med 33,3 % segmentandel. MAN styrker 2. plass med 29,4 %, men Volvo stormer fram med dobling fra i fjor og 3. plass med 21,6 % segmentandel. Renault, Iveco, og DAF sliter.

Segment 7,5-10,0 tonn – totalt 94 biler, 27 % oppgang fra 2010.

Mitsubishi Fuso tar teten med 67 % framgang og 31,9 % markedsandel. Deretter følger Iveco MAN på delt andreplass med 23,4 % hver. Renault tar 11 %, DAF 7 %, mens Mercedes er kannibalisert av Fuso og har kun solgt 1 bil.

Segment 3,5-7,5 tonn – totalt 150 biler, 10 % tilbakegang fra 2010.

Klar vinner er Mercedes med 15,6 % framgang og 69,3 % segmentandel. Iveco gjør det tålig bra på 2. plass, 5,0 % framgang og 28 % totalt. VW tar seg inn på 3. plass, men det dreier seg om kun 8 biler første halvår.

Powered by Labrador CMS