Det er klart, flaggskipet Actros kommer

TRANSPORT 2011: Den norske importøren har jobbet knallhardt – og lykkes. Nye Mercedes-Benz Actros blir trekkplaster på transportmessen.

Publisert

Det var i slutten av juni at nye Actros første gang ble vist for verdenspressen i Brussel.

Les artikkelen og se bildene her.

Men dermed var det ikke gitt at Daimler kunne frigi en bil til ”lille” Norge og Transport 2011 på Lillestrøm. Årets messe åpner 8. september.

Det har likevel ligget i kortene at det burde være mulig, og kl 13.10 i dag onsdag 17. august kom SMS-meldingen fra Olav Kåre Thingwall, informasjonssjef for Merceds nyttekjøretøy hos importøren Bertel O. Steen:

Norgeslansering av Mercedes-Benz Actros Transport 2011!
Se flere bilder i galleriet.

En motor, flere ytelser

Foreløpig er kun den nye 12,8-literen tilgjengelig i nye Actro. Det er en rekkesekser som har vært i drift i USA siden 2008 og i Japan siden 2010. Den europeiske versjonen av motoren har betegnelsen OM471, og kommer i ytelser fra 421 hester/2100 Nm til 510 hester/2500 Nm. 510-hesteren skal for øvrig erstatte den svakeste V8eren i Actros-programmet.

Rekkesekseren med doble overliggende kammer veier imidlertid rundt 200 kilo mer enn den utgående V6eren. Til gjengjeld skal altså forbruket senkes 3-4 prosent i forhold til tilsvarende ytelse i V6eren. OBS! Mercedes planlegger også å tilby nye Actros med Euro 5-versjon av den nye motoren. Drivstoffbesparelsen skal her være hele seks prosent, loves det.

Den nye motoren har forøvrig en spennende ny tretrinns motorbrems, hvor sylinderne slår inn ettersom man drar på, og yter helt opp i 400 kW. I tillegg kommer både olje- og vannretarderløsninger fra Voith, der spesielt vannretarderen med opp til 600 kW bremsekraft virker interessant.

Kvasst chassis

Mercedes snakker høyt og tydelig om kjøredynamikk. Ikke fordi bilen er sportslig, men fordi presisjon gir både sikkerhet, komfort og effektivitet. Det ligger mye spennende i elektronikken, men tyskerne sier også at de for første gang har laget et chassis for en ren langtransportbil, altså med minimale kompromisser. En slik ramme må ikke minst være stiv og overføre hjul og demperkrefter så presis som mulig. Den nye rammen er blant annet nå 50 millimeter bredere enn før, mens et nytt firebelgs bakseloppheng skal sørge for større presisjon. Men selv om uavhengige foraksler ble diskutert underveis i utviklingen, kommer også nye Actros med stiv foraksel.

Bilens frontparti

Dette er selvsagt både bilmerkets, bileierens og sjåførens ansikt utad. Store ressurser er lagt i designet – men ikke uten at også ingeniørene har vært med på laget. Det er fortsatt mye å gjøre med aerodynamikk på lastebiler i dag, med dieselforbruk som drivkraft. Et kompromissignal her er blant annet at frontruten heller mer bakover enn på gamle Actros. Den har også vært et klart driv etter å holde bilen slank. Nye Actros både kommer i to bredder (2,3 og 2,5 meter) og med fire forskjellige kabiner. Merk at de lave kabinen har fire spalter i grillen, de høye bilene med flatt gulv har fem spalter.

Giga-space er navnet på den største førerhytten. Lounge” er nå begrepet på fritidsdelen av hytta, og med flatt gulv, 2,13 meter takhøyde og 11,6 kubikkmeter volum er det plass til mye. Og erhm – Mercedes-sjefen Hubertus Troska mente altså det nå var plass til 28 kasser øl…

Powered by Labrador CMS