-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Det er klart, flaggskipet Actros kommer
TRANSPORT 2011: Den norske importøren har jobbet knallhardt – og lykkes. Nye Mercedes-Benz Actros blir trekkplaster på transportmessen.
Det var i slutten av juni at nye Actros første gang ble vist for verdenspressen i Brussel.
Les artikkelen og se bildene her.
Men dermed var det ikke gitt at Daimler kunne frigi en bil til ”lille” Norge og Transport 2011 på Lillestrøm. Årets messe åpner 8. september.
Det har likevel ligget i kortene at det burde være mulig, og kl 13.10 i dag onsdag 17. august kom SMS-meldingen fra Olav Kåre Thingwall, informasjonssjef for Merceds nyttekjøretøy hos importøren Bertel O. Steen:
Norgeslansering av Mercedes-Benz Actros Transport 2011!
Se flere bilder i galleriet.
En motor, flere ytelser
Foreløpig er kun den nye 12,8-literen tilgjengelig i nye Actro. Det er en rekkesekser som har vært i drift i USA siden 2008 og i Japan siden 2010. Den europeiske versjonen av motoren har betegnelsen OM471, og kommer i ytelser fra 421 hester/2100 Nm til 510 hester/2500 Nm. 510-hesteren skal for øvrig erstatte den svakeste V8eren i Actros-programmet.
Rekkesekseren med doble overliggende kammer veier imidlertid rundt 200 kilo mer enn den utgående V6eren. Til gjengjeld skal altså forbruket senkes 3-4 prosent i forhold til tilsvarende ytelse i V6eren. OBS! Mercedes planlegger også å tilby nye Actros med Euro 5-versjon av den nye motoren. Drivstoffbesparelsen skal her være hele seks prosent, loves det.
Den nye motoren har forøvrig en spennende ny tretrinns motorbrems, hvor sylinderne slår inn ettersom man drar på, og yter helt opp i 400 kW. I tillegg kommer både olje- og vannretarderløsninger fra Voith, der spesielt vannretarderen med opp til 600 kW bremsekraft virker interessant.
Kvasst chassis
Mercedes snakker høyt og tydelig om kjøredynamikk. Ikke fordi bilen er sportslig, men fordi presisjon gir både sikkerhet, komfort og effektivitet. Det ligger mye spennende i elektronikken, men tyskerne sier også at de for første gang har laget et chassis for en ren langtransportbil, altså med minimale kompromisser. En slik ramme må ikke minst være stiv og overføre hjul og demperkrefter så presis som mulig. Den nye rammen er blant annet nå 50 millimeter bredere enn før, mens et nytt firebelgs bakseloppheng skal sørge for større presisjon. Men selv om uavhengige foraksler ble diskutert underveis i utviklingen, kommer også nye Actros med stiv foraksel.
Bilens frontparti
Dette er selvsagt både bilmerkets, bileierens og sjåførens ansikt utad. Store ressurser er lagt i designet – men ikke uten at også ingeniørene har vært med på laget. Det er fortsatt mye å gjøre med aerodynamikk på lastebiler i dag, med dieselforbruk som drivkraft. Et kompromissignal her er blant annet at frontruten heller mer bakover enn på gamle Actros. Den har også vært et klart driv etter å holde bilen slank. Nye Actros både kommer i to bredder (2,3 og 2,5 meter) og med fire forskjellige kabiner. Merk at de lave kabinen har fire spalter i grillen, de høye bilene med flatt gulv har fem spalter.
Giga-space er navnet på den største førerhytten. Lounge” er nå begrepet på fritidsdelen av hytta, og med flatt gulv, 2,13 meter takhøyde og 11,6 kubikkmeter volum er det plass til mye. Og erhm – Mercedes-sjefen Hubertus Troska mente altså det nå var plass til 28 kasser øl…