-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
Hagen Bil AS:
Bilmekaniker/Servicetekniker
-
MyCar:
Innkjøper
Volvo utvikler superbil
Med 100 millioner kroner i statsstøtte!
Du har skjønt det alt, vi snakker USA.
”SuperTruck” er navnet på Volvos amerikanske teknologiavdelings nye femårs-kontrakt med USAs energidepartement.
Forutsetningen for tildelingen på 19 millioner dollar er at de går til å utvikle lastebiler som kjører myer mer effektivt og forbruker vesentlig mindre drivstoff.
Volvo North America har deltatt i flere andre offentlig/private-prosjekter for å utvikle lastebilteknologi. De mener de i slike forhold trekker sterke veksler på å være en fullintegrert produsent (altså lastebilprodusent som lager sine egne motorer).
For dermed kan de fullt utnytte nyerhvervet teknologi også på andre plattformer i konsernet.
Avbildet ser du Volvos VN og VHD-biler, som settes sammen i Dublin, Virgina. Og vi tar neppe feil når vi sier at mange norske og europeiske langtransportsjåfører er grønne av misunnelse på den digre VN-hytta. Der kan man fint leve en uke!
Men interessant i sammenhengen er at Volvo her i Europa foreløpig ikke har sagt så mye om Euro 6. Vi vet imidlertid fra blant annet Daimler og Mercedes nye Euro 6-motor at utslippskravene i henholdsvis USA, Japan og Europa nå kryper tettere sammen mot en global utslippsnorm.
For å møte gjeldende EPA 2010-norm i USA bruker Volvo Powertrain i dag både EGR, SCR-og DPF-teknologi. Samtidig kan vi notere at Scania og Daimler har tatt i bruk EGR i tillegg for å nå Euro 6-målene.
Iveco har imidlertid gått ut og sagt at de klarer seg med SCR- og DPF alene for å nå Euro 6. Og dermed blir det spennende å se hvilket nivå Volvo til slutt legger seg på.
For det første om de også satser på ”verdensmotor til verdensnorm”, og for det andre om de i likhet med Ivecvo klarer det med enklere løsninger enn Scania og Mercedes.
OBS! SuperTruck-prosjektet innebærer ikke bare motor, men også i høyeste grad aerodynamikk.