Halvparten til vegformål, men…

Regjeringen skryter av en vekst i samferdsel på over to milliarder. Men fordelingen mellom vei og jernbane er rimelig skjev.

Publisert

KOMMENTAR: I forslaget til statsbudsjettet kommer forskjellen mellom vei og jernbane tydelig til syne.

  • Av totalt 31,8 milliarder kroner til samferdselsformål utgjør utgiftene til veiformål 16,3 milliarder kroner, omtrent 50 prosent av utgiftene
  • I budsjettforslaget er tilsvarende utgifter til jernbaneformål om lag 12,5 milliarder kroner, eller omtrent 40 prosent av utgiftene.

I praksis kan man si at vei og jernbane får omtrent like mye. Og vi skjønner alle at jernbanen virkelig trenger penger. Vi har vist til statistikken fra SSB tidligere:

  • Lastebiler frakter dag 6 ganger flere tonnkilometer gods innenlands enn jernbanen. Jernbanen har nesten ikke økt godsmengden siden 1965.
  • Innen persontransport er tallene enda grovere. I passasjerkilometer er andelen persontransport som nå går på jernbane under 10 prosent av det som går på vei.

Realiteten er at altså at de suverent mest brukte transportformene i dag kun får en brøkdel av pengene som de svake, enten du fordeler på tonnkilometer eller passasjerkilometer

Spørsmålet er hvor rettferdig det føles for alle oss som daglig humper rundt i Norge.

I tillegg til vei og jernbane foreslår regjeringen å bevilge 3 milliarder kroner til forskning, luftfartsformål, særskilte transporttiltak, posttjenester og telekommunikasjon, snaut 10 prosent.

For vei kommer i tillegg om lag 5,6 milliarder kroner i bompenger til statlige vegprosjekter og om lag 3,6 milliarder kroner i bompenger til fylkesvegprosjekter. Men dette betaler vi jo av egen lomme.

MER FRA STATSBUDSJETTET:

Powered by Labrador CMS