-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Nytt biturboalternativ til Crafter
Nå er det fjerde motoralternativet til Crafter kommet - og det kan meget godt være det smarteste.
Klassen for de største varebilene er ikke størst målt i antall biler, men i disse dager er har nesten alle produsentene uvanlig stort fokus mot ”Sprinter-sektoren”.
Blant annet har VW heftige ambisjoner med nye Crafter.
Hittil er bilen tilbudt med henholdsvis 109, 136 og 163 hester. Alle tre ytelsesvariantene kommer fra samme 2,0-liters common rail diesel.
Og førsteinntrykket av bilen da den ble lansert var det ingen ting å si på, da vi den gang kjørte den store 163-hestersmotoren
Men da YrkesBil fikk testet bilen i Norge med den mellomste 136-hestersutgaven i høst, var vi ikke fullt så imponerte.
Både støy, forbruk og motorkarakter var punkter vi gjerne hadde ventet bedre ytelser på.
Nå kan det se ut som VW løser dette elegant med en ny 143-hestersvariant (105 kW) av biturbomotoren.
For det er verdt å merke seg at VW fremstiller motoralternativene sine som forskjellige effektvarianter av samme 2,0-litersmotor.
Den største har imidlertid hittil vært alene om den langt mer avanserte dobbeltturboløsningen. I praksis gir dette en langt smidigere motorkarakter, noe som direkte kan leses ut også i langt bedre forbrukstall.
Nå kommer biturbomotoren altså også som143-hestersutgave. Momentet er 340 newton fra 1575 til 2250 omdreininger.
Med tanke på at både effekt og forbrukt (rettere sagt CO2-utslipp) gir direkte innvirkning på utsalgsprisen, vil vi tro at dette alternativet faktisk seiler opp som den aller beste kombinasjonen av ytelse og pris i denne klassen.
I dag koster 136-hesteren fra 292.000 kroner og 163-hesteren fra 300.000 kroner eksklusive moms.