Tungbilbremser i fokus

Tungbilkonferansen på Lillestrøm 9. februar kan bli årets viktigste konferanse for lastebileiere. Får vi endelig svar på bremsespørsmålene?

Publisert

Har du husket å melde deg på?

Tungbilkonferansen holdes samtidig og som en del av Automessen på Lillestrøm.

Både messen og konferansen går i regi av Autobransjens Leverandørforening (ABL). Selve messen holder åpent fra 8. til 11. februar.

Herunder foregår altså Tungbilkonferansen torsdag 9. fra kl. 11.00 til 15.00. Konferansen er faktisk åpen og gratis for alle interesserte tungbilfolk.

Eneste forutsetning er at du melder deg på på forhånd. Det kan du gjøre på www.automessen.no.

Bremser på alvor

Tungbilbremser har utløst mye støy de siste årene. Vegvesen, -direktorat, utstyrsleverandører, lastebileiere og diverse fagpersoner har kranglet relativt høylytt om hva som er rett og galt.

Stikkord er rulleprøvere og retardasjonsmålere som ikke gir samme resultater, kontrollveiledning som kanskje er utdatert, manglende brukerkompetanse, kommende mulig innføring av ISO-standard i forskrifter, kalibrering av måleinstrumenter og stortingsrepresentanter som maser på Kleppa. Sågar har vi hatt påstander om korrupsjon og krangel i finanspressen.

- Jeg kan love at til konferansen kommer et solid lag av kompetansepersoner både fra Standard Norge, Vegdirektoratet, lastebilprodusenter og bremseprøver-produsenter, forteller Arild Hansen fra arrangøren ABL.

- Men dette blir ikke bare teoretisk. Under konferansen kommer vi til å ha et sett rullebremseprøver og vogntog operativt i den store hallen ved siden av konferansesalen. Herfra blir praktisk gjennomføring av bremseprøver overført til konferansesalen live.

Hansen lover også at det under foredragene vil det være spørsmål/svar-sesjoner. Etter konferansen vil det dessuten være fritt mulig å studere prøving på nært hold og spørre fagfolk om det man lurer på.

Viderefører høydepunktene

Tungbilkonferansen er en konferanse som ble holdt første gang av ABL på Gardermoen i mars 2010 (se faximile). Da samlet konferansen over 150 deltagere over to dager, og tok for seg en rekke sentrale emner innen sikkerhet, kontroll og teknologi.

- Vi fikk gode tilbakemeldinger fra denne konferansen. Det har spesielt gått på nettopp bremser, men også på hjulstillingsproblematikk og dessuten ulykker, forteller Hansen. Og det er evalueringen fra forrige konferanse som nå har lagt grunnlaget for årets konferanseprogram. Vi merker oss at spesielt foredragene «Hva kan vi lære av ulykkene?» av Rolf Mellum i Statens Havarikommisjon for transport.

Høy verkstedsfaktor

På den tekniske fronten kan man ha glede av foredarget «Hjulinnstilling, justering og retting av aksler» av Nils-Eric Gustavsson fra Josam AB. Også dette gjøres som en praktisk utmåling av chassis som overføres på video fra Hall E.

Automessen er helt klart stedet å være for alle som har faglig eller personlig interesse av verktøy, motorstyring og annet garasjemateriell. Og ikke minst er det et godt sted å orientere seg om hva som kreves på moderne biler med den nyeste teknologien. Diagnosesystemer er på full fart opp.

Korte fakta

  • Tungbilkonferansen i år er nummer to i rekken i regi av ABL. Torsdag 9. februar fra kl. 11.00 – 15.00 på Norges Varemesse i Lillestrøm. Gratis adgang, men påmelding er nødvendig, se www.automessen.no.
  • Automessen har vært arrangert av ABL siden 1982, med i snitt 3 års mellomrom. Arrangørene har samarbeid med tilsvarende foreninger i Sverige og Danmark, slik at det normalty er en slik hovedmesse for Skanidinavia hvert år.
  • Autobransjens Leverandørforening (ABL) er på sin side en riktig voksen interesseorganisasjon som ble stiftet i 1929. Medlemmene i ABL er typisk importører og internasjonale aktører innen verkstedsutstyr og rekvisita.
Powered by Labrador CMS