Hvem drepte Touran-klassen?

Bilklassen med grønne skilter går så det suser. Men VWs en gang så populære lille kasse av en personvarebil har tilsynelatende mistet mye av sin tiltrekningskraft.

Publisert

STATISTIKK: Registreringstallene for april viser generelt stabilt hyggelig kurs i varebilsektoren.

For klasse 2-biler er det en ørliten nedgang på 2,3 prosent, for alle varebiler inkludert klasse 1, likbiler og campingbiler, er nedgangen bare 1,9 prosent.

Oppregnet for hele året ligger vi dermed an til nok et godt år - godt over gjennomsnittet for de siste 10 år.

Varebilvinnerne

Men mellom varebilsegmentene innbyrdes er det både klare vinnere og klare tapere. Største framgang er det de minste og største kassebilene som står for.

Det vi kaller Caddy-klassen går fram med 13 prosent, og begynner å nærmes seg annen hver varebil totalt. Caddy selv eksellerer med en framgang på 45 prosent.

Og det vi kaller Sprinter-klassen (smått ironisk, siden dette er de største og tregeste kassebilene…) går fram med over 22 prosent.

Mercedes Sprinter selv holder fortsatt godt stand mot en horde av fremadstormende konkurrenter.

Les også: Verdens lengste 7 centimeter, ny mot gammel Touran

Varebiltaperne

Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) kan imidlertid dokumentere at klassen MPV-varebiler, også kalt Touran-klassen etter dominerende modell, er i ferd med å falle av lasset.

Målt mot samme periode i fjor, er salget av Touran-klassebiler redusert med 41 prosent. Touran selv faller tilbake med over 47 prosent.

Dette er del av en langsiktig trend. Riktignok brakte 2011 et blaff av håp for klassen, med bra framgang.

Men det forble tydeligvis et blaff på den langsiktige trendkurven i bratt utforbakke.

I toppåret 2007 ble det registrert over 2400 Touran-varebiler alene. I år ligger vi an til at det totalt selges under 1500 biler i hele klassen.

- Hva skjer? Vi har spurt Anita Svanes, informasjonssjef for VW Nyttekjøretøy.

- Nå har jeg vært innom både Volkswagen Nyttekjøretøy og personbilavdelingen for å finne svar på dette, siden Touran varebil hører til under personbilavdelingen hos oss, forklarer Svanes.

- Vi tror at nedgangen i segmentet først og fremst skyldes at det er kommet til enda mer komfortable varebiler med attraktive kombinasjoner når det gjelder motor og girkasser.

- I tillegg tror vi at usikkerheten som har vært ute i markedet knyttet til nytt varebildirektiv har påvirket etterspørselen noe.

Også VW Touran som personbil opplever tilbakegang i 2012, etter framgang i både 2010 og 2011.

Topp 10 varebilmodeller per 30. april 2012

Kilde: OFV AS

April

%

2012

%

April

endr 2011 %

Hittil endr 2011 %

TOTALT

2 509

100

10 681

100

-3,2

-1,9

1. VW Caddy

467

18,6

1 804

16,9

41,9

45,0

2. VW Transporter/Car.

323

12,9

1 192

11,2

12,5

-3,8

3. Toyota Hiace

84

3,3

824

7,7

-60,0

-21,0

4. Citroen Berlingo

180

7,2

696

6,5

4,0

1,8

5. Peugeot Partner

143

5,7

665

6,2

9,2

-2,1

6. Ford Connect

133

5,3

518

4,8

-8,9

-13,2

7. Mercedes-Benz Vito

83

3,3

419

3,9

1,2

4,2

8. Volkswagen Touran

98

3,9

319

3,0

-20,3

-47,4

9. Ford Transit

52

2,1

278

2,6

-14,8

-7,9

10. Toyota Hilux

73

2,9

258

2,4

0

-23,7

Powered by Labrador CMS