-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Sjåførstreik om 14 dager?
Det er brudd i forhandlingene i både buss- og godssektoren mellom NTF og YTF med både NHO Transport og NLF.
– Det var dessverre ikke mulig å komme til enighet i forhandlingene.
- Arbeidstakersiden har fremsatt svært høye krav og et nytt lønnssystem som gir uholdbare utslag for norsk langtransportnæring.
Det sier Robert Aksnes, juridisk direktør og forhandlingsleder i Norges Lastebileier-Forbund (NLF).
- Ifølge de beregninger vi har gjort, vil kravene føre til at tariffbundne bedrifter blir fullstendig utkonkurrert i forhold til norske transportbedrifter uten tariffavtale, og ikke minst i forhold til utenlandske virksomheter.
Akkurat der få han liten støtte hos Norsk Transportarbeiderforbund:
- Vi er opprørte over at forhandlingene ikke førte fram. På oss virker det som om NHO og NLF ikke var interesserte i å føre reelle forhandlinger. Brudd var dermed ikke til å unngå, sier 1. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund, Lars M. Johnsen.
- Arbeidsgiverne var ikke villige til å forhandle med oss på vårt krav om nytt lønnssystem, noe som gir sjåførene betalt for reelt arbeidet tid, sier Lars M. Johnsen.
- Dagens lønnssystem er delvis basert på lønn per kjørte kilometer, noe vi mener er i strid med kjøre- og hvilebestemmelsene. Dette setter trafikksikkerheten i fare, påpeker bransjerådsleder Finn Harald Martinussen.
Når det gjelder bussektoren uttaler forbundsleder Roger Hansen i NTF følgende:
- Arbeidsgiverne ville ikke lengre stå ved det vi har vært enige om før, nemlig at lønna til bussjåfører skal være mer på linje med industriarbeiderlønna.
- Når de gikk bort fra denne enigheten, hadde det ingen hensikt å fortsette forhandlingene, sier forbundslederen.
Hos NHO Transport begrunnes bruddet med for stor avstand mellom tilbud og krav:
- Arbeidstakersiden var spesielt opptatt av NHO Transport ikke kan forplikte seg til å tilby et lønnsnivå "mer på linje med industriarbeiderlønn" under dette og fremtidige oppgjør, sier forhandlingsleder og administrerende direktør Jon H. Stordrange i NHO Transport, som understreker at det er umulig for medlemsbedriftene å følge lønnsutviklingen på industrisiden.
- Den oljebaserte industrien trekker gjennomsnittlig industriarbeiderlønn kraftig oppover, og transportbransjen har selvsagt ikke samme lønnsevne. Dessuten er det svært farlig å binde lønnsutviklingen til en annen bransje, som er i endring og opererer under helt andre rammebetingelser, tilføyer Stordrange.
Hos YTF sier forhandlingssjef i YTF, Henrik Dahle følgende:
- Det er ingen mening i å forhandle videre når arbeidsgiverne ikke står fast ved det som er avtalt. Bussbransjeavtalen bygger på to pilarer, lønn og kompetanse. Nå prioriterer arbeidsgiverne bort lønn på linje med industriarbeidere og hadde praktisk talt ingenting å tilby, sier Dahle.
Oppgjøret går nå til mekling hos Riksmekleren. Dette kan tidligst finne sted 18. mai.
Arbeidstakerorganisasjonene Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) og Yrkestrafikkforbundet (YTF) melder plassoppsigelse fra søndag 20. mai 2012 kl. 24.00.
Fra YTF gjelder det følgende bedrifter(link til PDF-oversikt hos lastebileierforbundet).