Iveco Stralis Hi-Way

Iveco Stralis Hi-Way

Iveco Stralis Hi-Way

Iveco Stralis Hi-Way

Iveco Stralis Hi-Way

Iveco Stralis Hi-Way

Iveco Stralis Hi-Way

Iveco Stralis Hi-Way

Iveco Stralis Hi-Way

Iveco Stralis Hi-Way

Iveco Stralis Hi-Way

Iveco Stralis Hi-Way

Iveco Stralis Hi-Way

Iveco Stralis Hi-Way

Iveco Stralis Hi-Way

Iveco Stralis Hi-Way

Iveco Stralis Hi-Way

Iveco Stralis Hi-Way

Iveco Stralis Hi-Way

Fiat Industri Gruppe-produkter

Fiat Industri Gruppe-produkter

Fiat Industri Gruppe-produkter

Fiat Industri Gruppe-produkter

Fiat Industri Gruppe-produkter

Iveco starter IAA-kjøret

Litt over to måneder til IAA åpner i Hannover. Iveco starter nyhetskjøret mot årets store lastebilutstilling.

Publisert

Bilen heter fremdeles Stralis, men nå heter den Stralis Hi-Way.

Bare for å få det unna vei: Iveco har hatt det med underlige assosiasjoner. Det er ikke lenge siden Skipperen, «Popeye» var en gjennomgående rollefigur ved en presentasjon.

Superman opptrådte for mindre enn et år siden. Denne gangen er det Bruce Springsteen det spilles på, og ikke minst hans «Working on the Hi-Way».

Men ikke bare det, en spesiell møkkete, halvrusten oransje er valgt som lanseringsfarge – veldig effektiv fordi den virkelig syns. Men grunnen er altså at denne fargen skal assosieres med den «berømte Brionvega-radioen og lampen til Artemide Nesso.»

Jeg er redd dette ikke blir helt forstått i d2 en gang, i hvert fall ikke i Bonytt – og her skytes det nok helt over målet.

Det som setter en egentlig festlig og optimistisk Stralis-debut i et litt annet lys (i hvert fal for dem som følger med i industrien – dette poenget kom ikke særlig godt frem på pressekonferansen i forbindelse med den nye bilen, for å si det mildt), er at her har vi en lansering i skyggen av at fem Iveco-fabrikker skal legges ned.

Chambery skal stenge, Weisweill og Ulm lukker dørene, og det samme gjør de to i Østerrike, Graz og Görlitz.

Dette følger i hælene på de to avsluttede bussproduksjonene i Italia (Irisbus i Avellino) og Spania (Barcelona). Spania ble imidlertid kompensert med en investering på 500 millioner euro til lastebilfabrikken i Madrid – nettopp den som produserer Stralis.

Og det er en produksjon som nylig er belønnet med en sølvmedalje i World Class Manufacturing programmet – uavhengig vurdering av 20 tøffe elementer.

Det er feil å anta at nedleggelsene skyldes at det går dårlig, Iveco er faktisk en glimrende butikk etter at den ble selvstendig i år. Men toppsjefen, Sergio Marchionne har lenge påpekt faren på grunn av den voldsomme overkapasiteten for bilproduksjon i Europa.

Akkurat nå er han president i ACEA, den europeiske sammenslutningen av bilprodusenter, og da blir det litt kontroversielt når han også går til Brussel og ber EU være med på å bestemme stengning av bilfabrikker. Ikke alle ACEAs medlemmer mener at det er veien å gå.

Men Marchionne viser i hvert fall handlekraft i eget hus. Dessuten har han rekruttert en ny informasjonssjef til Iveco – hun har tidligere vært infosjef i ACEA. Men at dette skjer samtidig som Marchionne er sjef også der, er nok en tilfeldighet.

Den nye informasjonssjefen kan gjøre mye. For eksempel se på organiseringen av lanseringer – for dette begynner selvfølgelig også å bli et konkurransekriterium.

Vi kan vel forsiktig si det slik at Ivecos presentasjoner og informasjonsopplegg i stor grad er preget av entusiasme, om ikke av så meget annet. De av oss som liker Italia har det praktfullt her, de som heller litt mer mot det ryddige svensk/tyske, får fort problemer.

Bare en slik ting som at av de femten testriggene som sto til disposisjon for en meget kort prøvetur, var bare fire utstyrt med den nye Euro VI-motoren, som da ble stilt til pressens rådighet for første gang.

Og det var liksom ikke snakk om å få kjøre mer enn en gang. Slikt er ikke måten å skaffe seg mange venner på.

Ellers burde den nye informasjonssjefen se litt nøyere på om det virkelig er lastebiljournalister som skal inviteres ned på fremtidige presentasjoner. Sannsynligvis vil Business Management folk, og økonomiutdannede mennesker være en bedre målgruppe.

For det er jo det alt dreier seg om nå. Ned med utgiftene, i særlig grad driftsutgiftene. Og der er sjåføren snart bare en lydig del av en enorm loop datainformasjoner, som han ved hjelp av logisk grafikk på et stort display skal omsette i praksis.

Men også flåtestyring og vedlikehold legges det stadig mer vekt på. At bilen kjører er en selvfølge, at den har alle de hjelpefunksjonene du kan plukke ned fra underleverandørenes hyller er en selvfølge, og at den kan spesifiseres akkurat slik du måtte ønske det er en selvfølge.

Men det er andre ting som ikke er en selvfølge, som ville blitt avfeid med frøkenpreik tidligere.

For eksempel kan hybelen – ekstremt rommelig og komfortabel – utstyres med maxikjøl. Et kjøleskap på hele 50 liter. Det er ikke en selvfølge ennå, så derfor blir slike bagateller et salgsargument.

Det er selvfølgelig også et salgsargument at Iveco har sin Euro VI motor klar, sågar uten eksosresirk.

Det skyldes blant annet et enormt arbeid fra Fiats drivlinjespesialister, som blant annet har utviklet et nytt innsprøytningssystem med ekstremt nøyaktige pulser og 2200 bar i nålen.

Tidligere brukte Fiat og Volvo de samme dysene, nå er Volvo alene om dem. Det er jo derfor lett å spekulere i om det kanskje er der det ligger at ikke bare viser Volvo null tegn til Euro VI-utvikling, det er også umulig å få dem til å svare på hva som egentlig skjer der.

IAA vil nok gi et svar, selv om Renault allerede har svart i full offentlighet at de skal ikke vise noen Euro VI nei.

Det er ingen grunn til å gå i detalj om den nye Hi-Way her. Vi kan bare oppsummere at her var utgangspunktet lavere totalkost for kunden.

Lavere forbruk, lavere vedlikeholdskost, bedring av kvalitet og pålitelighet, samtidig som mye er gjort for å bedre førerens arbeidsplass og det er lagt opp til muligheter for optimalisert flåtestyring.

Alessandro Mortali, en av toppsjefene i Iveco, tallfestet det hele til inntil 4 prosent besparelse for de vanligste bruksområdene for en slik bil.

Listen over sikkehetsdetaljer fyller et par sider, telematikkavdelingen ville skremt vettet av en som hadde vokst opp med rørradio, og mulighetene for å overvåke (og sammenlikne) operasjonen gir driftsavdelinger mange nye muligheter.

Man begynner å ta bestillinger rett over ferien, og de første bilene leveres første kvartal 2013. I praksis er de altså på markedet nå. 6 sylindre, 8, 10 og 13 liter for Euro V og 9, 11 og 13 for Euro 6 med fra 310 til 560 hk, og alle med max moment fra 1000 omdreininger.

Hyggelig er det å slå fast at endringene har også gitt seg utslag i det eksteriøre. Spesielt de nye luftinntakene på siden av førerhuset har gitt bilen to søte (går det an å si det om en stor, tøff trøkk?) smilehull.

Selve grillen er jo for lengst fastslått å være et stort smil. Det syns med andre ord at man kommer med en ny bil.

Men kanskje ikke i oransje?

Powered by Labrador CMS