Navistar i forsvar

Navistar har åpenbart vært i spill en periode. Nå har de gjort det svært kostbart for utenforstående å kjøpe seg opp. Både VW og Iveco skal være interessert.

Publisert

Navistar er bare en liten spiller på det store amerikanske lastebilmarkedet, men de solgte tross alt for 237 millioner dollar i første kvartal i år.

Sergio Marchionne har for lengst sagt at Iveco trenger et ben i det amerikanske lastebilmarkedet – og har mer enn antydet at Navistar kan være en kandidat. Og etter at VW-gruppen kjøpte Ducati har det gått sterke rykter om at de også er ute etter Navistar.

Scania og MAN er store aktører, men ingen av dem har noen særlig posisjon i USA.

Samtidig ble det kjent at en investorgruppe i New York har kjøpt seg opp til 13,6 prosent i selskapet, mens Carl Ican har passert 12 prosent – med et åpenbart formål: å slå Navistar sammen med hans eget Oshkosh.

Men nå har styret bygget en såkalt giftpille. Dersom noen kjøper 15 prosent eller mer av selskapet, eller erklærer at de har det som hensikt, kan styret utstede nye aksjer som eksisterende aksjeeiere skal kunne kjøpe for halv pris.

Det vil vanne ut eksisterende sits og gjøre det ekstremt kostbart å kjøpe seg opp til seriøse nivåer.

Men Navistar er egentlig billig nå, aksjekursen er mer enn halvert til under 30 dollar, dels på grunn av to kvartaler med uventede tap, og dels på grunn av et økende antall garantikrav på den nesten nye 13-liters motoren, samtidig som de har problemer med å få sertifisert sine nyeste dieselmotorer.

På den annen side har de store og løpende leveranser til det militære i USA, og en Asia-avtale de har gjort med Mahindra i India, virker også som den er på skinner.

Nylig kjørte lastebil nr. 5000 ut fra den felles fabrikken de har bygget. Navistar har også lovet hele seks nye biler i løpet av de kommende 18 måneder.

Navistar er blant de eldste lastebilfabrikkene i verden. De startet i 1902, men de fleste av oss vil vel kjenne bilen under det opprinnelige navnet: International Harvester.

LES HISTORIEN HER

Navnet eksisterer fremdeles i dag i Case IH-sammenhengen, og det selskapet er det jo Iveco som driver. Kanskje vi skal satse på Marchionne og Navistar allikevel?

Powered by Labrador CMS