Dropper service, får trøbbel underveis

En signifikant andel av lastebilers driftsavbrudd og assistansebehov skyldes ganske enkelt forsømte vedlikeholdsintervaller, melder DAF ITS.

Publisert


Når er det neppe noen bombe at det betyr trøbbel å gi blaffen i service og vedlikehold, men det er alltid greit å få sunn fornuft bekreftet av tall.

Tallene fremkommer i forbindelse med 40-årsjubileumet for DAF ITS, den internasjonale assistanseavdelingen.

I følge DAF selv var de banebrytende med sitt ITS-system da det ble etablert i 1972, og regner seg fortsatt blant de ledende slike tjenester i bransjen.

ITS står for International Truck System, og dekker i dag 49 europeiske land på 10 språk døgnet rundt hele året.

DAF er som kjent eid av Paccar, og systemet skal etter sigende være inspirasjonen til at Paccar i 1998 opprettet et tilsvarende system i USA for sine amerikanske døtre Kenworth og Peterbilt.

I dag har selvsagt alle merker en tilsvarende assistanseordning. DAF understreker på sin side organiseringen av sitt system helt sentralt i bedriften, sammen med Paccar-deler og markedsserviceavdelingen som den viktigste suksessfaktoren.

- Dermed har tjenesten til en hver tid den aller nyeste informasjonen om teknologi og deletilgang når en bil står fast, forteller Johan Drenth, som er direktør for ettermarkedet i DAF Trucks N.V.

- Og i andre enden av dette systemet gir statistikk og rapporter fra ITS-avdelingen meget nyttig informasjon og analyse for DAF-fiorhandlere og flåteeiere som skreddersyr en bilparken etter kjøring og behov.

ITS-assistentene på bildet er tilgjengelig på telefon og email. På tide med en app også?

Powered by Labrador CMS