-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Her er nye MAN
Nye motorer, nytt design, ny logo i TGS, TGX, TGL og TGM. Nå knaller MAN til mot det som blir et nyhetskjør uten like i høst. Euro 6 kommer ikke alene.
MAN har nettopp kjørt et gedigent nyhetsslipp. Stort sett alt er nytt!
Og hva passer da bedre enn også å brusje opp logoen. Stilig synes vi – hva synes du? Bruk kommentarfeltet!
Kjernen i det hele er selvsagt motorer som tilfredsstiller kommende Euro 6 utslippsnorm. Og for en lineup!
Les også:
Mange og 20 motorvarianter
Som ventet følger MAN noenlunde samme linje som de fleste av konkurrentene med bruk av både eksosgassresirkulering og selektiv katlysator, samt totrinns turbolading for de større bilene.
Men de presenterer samtidig alt fra den firesylindrede 4,6-literen med 150 hester i lille TGL til den største rekkesekseren på 12,4 liter med 480 hetser i TGX.
Til sammen teller vi 11 motor/ytelsesvarianter for lastebil. I tillegg kommer 11 dieselvarianter for bussene.
Ikke bare det, på toppen kommer en Euro 6-sertifisert CNG-motor for gassbusser.
I CNG-versjonen brukes ikke SCR-katalysator (AdBlue), men en treveiskatalysator. Motor-rekken strekker seg her fra 220 til 310 hester.
Felles for alle motorene er at MAN påberoper seg nedgang også i drivstofforbruket.
Nye TGX og TGS
Om eksos er kjedelig, så er den nye fronten slående.
Samtidig har ingeniørene jobbet hardt for å både forbedre aerodynamikken og samtidig øke tilgangen på kjøleluft (som E6-motorene trenger).
Innvendig kan sjåføren glede seg over både nytt radio/navigasjonsutstyr med touchskjerm, men også over MAN sprekeste nye Telematics-system som standardutrustning.
Nytt på TGL og TGM
Også de mindre bilene kommer med Euro 6, har fått den nye logoen i grillen – men har også fått et kraftig oppdatert interiør.
I tillegg kommer en rekke assistenter fra integrert navigasjon til filskiftvarsler.
Her er noen bilder. YrkesBil kommer tilbake med mer.