Tung europeisk nedgang

Juni var den femte måneden på rad med synkende nyttebilsalg i Europa. Men fallet er for avtagende. Se tallene for første halvår 2012.

Publisert

I følge statistikken fra ACEA, som er den europeiske foreningen for bilprodusenter, sank nyttebilsalget i Europa i juni med 5,8 prosent, til 157.232 enheter.

Statistikken sier ikke sier noe om enkeltmerkene, men om vektklasser og geografiske markeder.

I Spania og Italia sank tallene med to-sifrede prosenter.

Frankrike lå bare 0,8 prosent under, og i Storbritannia var det faktisk en marginal økning på 0,2 prosent.

Det store, tyske markedet greide en økning, på solide 8,8 prosent, til 29.212 biler.

Legger vi dette til resten av året så langt, har vi et første halvår på 892.850 nye biler, det vil si en nedgang på 10,8 prosent.

Her opptrer også Tyskland med negative verdier – 1,9 prosent lavere enn 2011.

Frankrike ligger 7,2 prosent under, Storbritannia 5,1 prosent under, i Spania er minusen på 25,5 prosent og i Italia er den på minus 37 prosent!

En liten trøst kan det kanskje være at kanskje viste juni at tilbakegangen nå bremses.

Ser vi på vektene og tar for oss hele Europa og hele første halvår sank salget av nyttebiler inntil 3,5 tonn med 12,2 prosent, til 726.284 enheter.

Tyskland isolert sørget imidlertid for at det ble kjøpt nesten like mange som i fjor – nedgangen var bare på 0,8 prosent.

De tunge bilene over 16 tonn viste en Euro-tilbakegang på 6,1 prosent.

Her var ikke tyskerne så meget bedre, deres tilbakegang var på 3 prosent.

De som ligger mellom 3,5 og 16 tonn hadde en tilbakegang på 5,5 prosent (det samme i Tyskland) til 150.568 enheter.

Lyspunktet er det statistikken kaller busser over 3,5 tonn. Juni alene viste en fremgang på 16,5 prosent, mens 15.998 busser i hele Europa første halvår var en fremgang på 5,2 prosent.

Her dro igjen tyskerne lasset, 2.409 nye busser i første halvår var en fremgang på 7,1 prosent.

Se den aller ferskeste sommerstatistikken i YrkesBils augustutgave.

Powered by Labrador CMS