Vare ned, last og buss opp

Sommeren 2012 var snill mot de største bilene, ikke fullt så grei mot grønne skilter. Her er hovedtrekkene

Publisert

Varebiler i sommerdvale?

Hittil i år er volumet av varebiler (eksklusive campingbiler) ned 7,1 prosent målt mot 2011 – etter en julimåned som sank 7,8 prosent

Det er fortsatt de største varebilene – og de minste – som klarer seg best.

Sprinter/Crafter-segmentet viser faktisk 20 prosent oppgang, hvor Crafter står for brorparten av veksten, men som også har fått med seg Peugeot Boxer og Fiat Ducato på opptur. Mercedes Sprinter leder dog fortsatt «sin» klasse med betryggende margin, 35,6 prosent segmentandel, og over dobbelt så mange enheter som bråmakeren Crafter.

Caddy-segmentet fortsetter bare å forsterke seg på Caddy. Men segmentet som helhet gikk tilbake 2 prosent, gikk Caddy, fra før soleklar leder, frem 20 prosent. Også Fiat Doblo har gjort det bra totalt i 2012, men måtte tåle en svak juli. Bilens tvilling, nye Combo, hadde derimot en utmerket juli, og ligger dermed 5 biler foran.

VW Transporter/Toyota-Hiace-segmentet er så langt 10 prosent ned fra i fjor, litt mer enn gjennomsnittet av varebiler. Og det på tross av at Toyota har solgt 939 stykker av den utgåtte Hiace-modellen – da de altså fikk anledning til å selge 1000 overliggere i år. Mercedes Vito ligger trygt på 3. plass, med 3 prosent framgang, mens Fiat Scudo har gjort det skarpest i prosent og nærmest doblet salget siden i fjor.

Av de øvrige fortsetter Touran-segmentet sitt kraftige fall, med 37 prosent tilbakegang. SUVene holder stand med likt volum som i fjor, og Toyota Land Cruiser som klar markedsleder. Pickup-segmentet er også i tilbakegang, med 15 prosent, men Toyota Hilux er stadig klar segmentleder, tilsynelatende uaffisert av en rekke sterke innkommende konkurrenter.

Lastebiler på tur

Lastebil 3,5 til 7,5 tonn – totalt 5 prosent fremgang, med Mercedes klart på topp, men med Iveco som klareste utfordrer. VW øker mest, med 100 prosent målt mot 2011, men ikke nok til å representere noen trussel så langt.

Lastebil 7,5 til 10 tonn – totalt 4 prosent tilbakegang, med MAN og Fuso i knallhard kamp om ledelsen. MAN leder med 1 bil per nå. Iveco på 3. plass er den aktøren som taper mest terreng i segmentet.

Lastebil 10 til 16 tonn – kraftige 21 prosent tilbakegang totalt. MAN holder stad målt mot i fjor, og ender dermed på topp foran Mercedes og Volvo, som begge taper salg i segmentet.

Lastebil 16 til 22 tonn – nesten 12 prosent framgang totalt. Volvo taper terreng målt mot i fjor, men tar likevel 1. plass i segmentet med 3 biler foran Scania, som i juli ikke har klart å holde trykket fra tidligere i år. Mercedes på 3. plass med klar fremgang, men også MAN, DAF og Renault viser veksttakter i dette segmentet.

Lastebil over 22 tonn – hele 22 prosent framgang totalt. Volvo har nå tydeligvis knekket Scania-koden og leder med 28 biler. Dessuten har de fremgang som er større enn gjennomsnittsveksten i segmentet. Også Mercedes vokser langt kraftigere enn snittet, og er nå oppe på pene 12,1 prosent andel. MAN gjør det litt bedre enn snittet, mens alle de tre «små» merkene DAF, Renault og Iveco øker kraftig i prosent.

Samlet over 16 tonn – 20,1 prosent framgang totalt på det viktigste referansetallet altså. Volvo leder med 31 biler over Scania. De to svenske merkene har respektivt 36,5 og 35, 1 prosent markedsandel. Ser vi på dette tonnasjesegmentet har de imidlertid begge en vekst som er svakere enn snittet. Alle de øvrige merkene har bedre fremgang i prosent. Største prosent vekst har Renault med nesten 120 prosent siden 2011, men de har fortsatt kun solgt 34 biler. Største vekst i antall biler, rett bak Volvo, kan Mercedes notere seg, med 111 flere enheter enn på samme tid i fjor.

Busser i fremgang

Minibuss – til og med 17 seter, pen økning i år på 14 prosent, mye takket være en god julimåned. Mercedes leder som vanlig soleklart, men det er Ford på andreplass som virkelig har tatt en jafs av markedet.

Midibuss – 18 til og med 25 seter, forsvinnende lite segment, med totalt 27 biler, men det er samtidig over 40 prosent økning. Iveco taper i tet, Mercedes spiser seg innpå.

Buss over 25 seter – et segment som det knapt er mulig å oppsummere før året er over, ettersom hovedleveransene kommer i store blokker. Foreløpig framgang totalt på 88 prosent, med Volvo på topp som vanlig – mens Irisbus som har jumpet inn fra intet og tatt 2. plassen.

Komplette tall finner du i førstkommende YrkesBil!

Powered by Labrador CMS