-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ny vinterdekkmerking med mening
En europeisk dekktestmetode dokumenterer nå vinterfremkommelighet på vinterdekk for lastebil.
Merking av vinterdekk for tunge biler har frem til i dag vært tvilsomme saker.
Det finnes riktignok mange gode vinterdekk – men det har vært fritt frem for produsentene å merke sin dekk som vinterdekk.
Nå kan det bli mer orden på sakene.
Det er Michelin som i en pressemelding forteller om 3PMSF-merket (se bildet)
De kryptiske bokstavene står for Three Peak Mountain Snowflake, og er det merket produsentene får lov å sette på et lastebilsdekk etter at det bestått kravene fra en ny uavhengig europeisk testmetode som fastslår dekkets trekkevne på vinterveier.
Prøvene utføres som akselerasjonstester på hardpakket snø. Og man måler akselerasjonskraften under en fartsøkning på 15 km/h.
For å kunne merkes med 3PMSF-symbolet, må det testede dekket være minst 25 prosent bedre enn et referansedekk, et såkalt SRTT-dekk – Standard Reference Test Tire.
- Alle Michelin`s vinterdekk er allerede i dag godkjent i henhold til den nye testmetoden. Senest fra og med neste år vil alle godkjente Michelin-dekk som produseres være merket direkte på dekksiden med 3PMSF, sier Johan Winberg, Teknisk ekspert for lastebildekk i Michelin i Norden.
– Som dekkprodusent er vi selvsagt positive til økte sikkerhets- og miljøkrav og dermed til den forbedringen for tunge kjøretøy som vinterdekkene utgjør, sier salgssjef Frode Abrahamsen i Michelin Norge.
Han forteller at i perioden januar til mars 2012 gjennomførte Michelin over 1000 testtimer på en spesialpreparert snødekt bane i Ivalo i Finland. Mer enn 500 lastebildekk ble testet av Michelin i denne perioden.