King of Trysil

HEAVY DUTY: Scania har eid Trysil de siste tre ukene. Over 500 lastebilfolk har vært gjennom en vinterparade av høy klasse. Bilder i karusell.

Publisert

NÆRINGSLIV: For all del – dette arrangementet er renspikket salg og promotion.

Men YrkesBil har nå vært så heldig å få sitte på sidelinjen alle de tre årene Norsk Scania AS har kjørt og videreforedlet sitt vintershow.

Og det som var en god start i 2011, er utviklet til et imponerende treffsikkert konsept i 2013.

Drøyt 150 var med første året, 340 besøkte andre året, 550 deltok i år. I all hovedsak lastebilkunder og leverandører.

Og det er god grunn til at dette vokser: Dette er en usedvanlig god – og i sedvanlig Scania-ånd: Uformell – måte å vise fram et bredt spekter produkter.

På en uhøytidelig måte, men med bøtter og spann av kompetanse til stede. For dem som vet hva de lurer på, er dette en gullmulighet for å sjekke det ut.

En stor del av suksessen ligger ikke minst i at Scania tar med seg en betydelig flora partnerleverandører til lastebilbransjen.

Dermed blir Scania Winter et forum hvor bil og mye av det viktige rundt opptrår sammen. Hvor bil og bruksområde og behov snakker sammen.

Prisen for årets kanskje modigste partner-deltager utdeler vi herved uformelt til Yara Air1 AdBlue.

Et viktig produkt helt klart, og som bidrar til helheten i arrangementet. Men AdBlue er kanskje ikke det som står øverst på agendaen for besøkende i et lett actionpreget arrangement som dette?

Øveraasen Snowremoval Systems står i andre enden av skalaen. Både med action, som det alltid er med brøytebilkjøring, og som direkte konkurrenter med Tellefsdal som har vært med på alle arrangementene.

Nettopp det, flere leverandører med konkurrerende produkter, viser en romslighet og bredde og faglig styrke i opplegg som styrker legitimiteten til arrangementet.

For egen del har dagens arrangement vært en heseblesende demonstrasjon av fete yrkesbilprodukter. Fra en 280-hesters distribusjonsbil, via flere råtøffe anleggsoppsett, til Norgespremiere for nok en svensk kinabuss.

Og da har jeg ikke nevnt hvor intense opplevelser det har vært å kjøre brøytebil for alvor eller å akse maksimal med en brannbil med supersprek Allison-kasse og full blålys og sirene.

Og har jeg glemt flyplassweeperen? Oooooh. Den er på vei til Kirkenes lufthavn.

Og sånn helt på tampen fikk jeg jaggu kjøre en splitter fersk svenskkinesisk Norgesdebutant i busssegmentet, på skilter dag: Scania Higer A30

Dette er en forstadsbuss med langrutekapasitet vi straks kommer tilbake til.

Bilder i bildekarusell sier nok mer enn jeg kan formidle med ord...

Powered by Labrador CMS