Volkswagen e-Co-Motion
Volkswagen e-Co-Motion
Volkswagen e-Co-Motion
Volkswagen e-Co-Motion
Volkswagen e-Co-Motion
Volkswagen e-Co-Motion
Volkswagen e-Co-Motion
Volkswagen e-Co-Motion
Volkswagen e-Co-Motion
Volkswagen e-Co-Motion
Volkswagen e-Co-Motion
Volkswagen e-Co-Motion
Volkswagen e-Co-Motion
Volkswagen e-Co-Motion
Volkswagen e-Co-Motion
Volkswagen e-Co-Motion
Volkswagen e-Co-Motion

Helt nytt konsept fra VW

Ikke Caddy, ikke Transporter. Mens produsenter flest lager elmotor til dagens varebiler, lager VW heller e-Co-Motion.

Publisert

GENEVE: På bilutstillingen i Genève i første halvdel av mars viste Volkswagen Nyttekjøretøy en varebil med null utslipp.

Navnet på konseptbilen er «e-Co-Motion».

Som begrunnelse peker Volkswagen på at den forener de motstridende behovene for kompakte ytre mål, manøvrerbarhet og stor lastekapasitet i en varebil med elektrisk drift.

For bybruk
I fremtidens storbyer regner man med at både kjøremønster og et godt utbygd nett av ladestasjoner vil ligge godt til rette for ladbare biler, herunder lette varebiler. Derfor har Volkswagen utviklet e-Co-Motion, en elektrisk varebil med mange brukervennlige egenskaper.

Bilen har kompakte ytre mål, god sikt, komfortable seter og lett adkomst for fører og last. Lavt lastegulv og stor lastekapasitet bidrar til at den er svært anvendelig.

e-Co-Motion er bygget for elektrisk drift fra bunnen av, helt uavhengig av Volkswagens andre modeller. Formen på bilen signaliserer at den har klart å møte to viktige krav, mest mulig lasteplass med minst mulig fotavtrykk.

800 kg last
Varebilen er bare 4,55 meter lang, mens bredden er 1,90 meter og høyden 1,96 meter. Likevel har den plass til 4,6 kubikkmeter last med en lasteevne på 800 kilo.

Motoren har en maks effekt på 85 kW (115 hk) og maks dreiemoment er 270 Newtonmeter. Batteriene leveres med kapasitet fra 20 til 40 kWh, noe som skal gi rekkevidde på fra 100 til 200 kilometer og en toppfart på inntil 120 km/t.

De gode lasteegenskapene er mulig fordi karosseriet er delt i en øvre og nedre del slik at batterier, motor og girkasse er plassert under gulvet, mens den øvre delen er forbeholt last og mennesker.

Dette gir i følge Volkswagen en ideell løsning for mest mulig anvendelig plass i tillegg til at det er mulig å levere bilen i mange ulike versjoner tilpasset svært varierende behov, enten det er et lukket førerhus foran et lasterom som i konseptbilen, eller det er som minibuss, kjølebil eller annet. Her er det kundenes behov som setter begrensningene, og ikke produsenten.

Powered by Labrador CMS