Storslipp av Scania-nytt

V8-motorer med Euro 6, Streamline-modeller, fjerndiagnose av bilen for verkstedet, fornyet Opticruise girkasse og mer til.

Publisert

NYHETSSLIPP: Arrangert som en tv-sending fra København, hvor Scania faktisk har sitt største forhandler/verksted, kunne både presse og Scania-entusiaster verden rundt ta del i dagens nyhetsslipp.

Og her var det ikke snakk om å spare på konfekten, nyhetene kom som på samlebånd.

3 x V8er

Overordnet sett var kanskje den endelige bekreftelsen på at den klassiske V8eren også kommer i Euro 6-utgave den viktigste nyheten.

Dette er 16,4-litere basert på samme plattform som dagens R730, og Scania er dermed den for tiden eneste tilbyder av V8 Euro 6 på markedet.

Foreløpig slipper Scania kun to effektutgaver på hhv. 520 og 580 hester, mens toppmodellen, som i dag har 730 hester, er lovet å være klar som Euro 6 innen 2014.

Så får vi jo se om de samtidig henter ut 30 hester mer effekt også…

Dermed kan disse tre utgavene også se ut til å bli den komplette V8-rangen. I følge Scania vil 580-utgaven med 2950 newton i praksis gjøre samme jobb som dagens 620-utgave.

V8erene krever selvsagt både EGR og SCR, som stort sett alle konkurrenter i Europa.

Men med kraftigere eksosflow enn sine mindre rekkesekserbrødre, har det vært nødvendig med større eksosenhet – eller kjemifabrikk, som det også kalles – for å håndtere eksosen.

2. generasjon Euro 6

Men Scania lanserte flere motornyheter, og siden de var så tidlig ute med Euro 6, har de til og med rukket å lage 2. generasjon Euro 6-motorer i form av to 13-liters rekkeseksere på 450 og 490 hester.

Interessant er det ikke minst at de også har laget en 410-hester av samme motor, men som kun bruker SCR.

Det kan samtidig være verdt å minne om at Scania også har to Euro 6 gassmotorer som kommer i høst. Dette er femsylindrede motorer med ytelser på 280 og 340 hester som fungerer på biogass/naturgass.

Streamline igjen

Streamline-begrepet vil mange huske Scania har brukt tidligere.

Når Scania igjen bruker Streamline, er det for å markere en rekke små men svært effektive aerodynamiske forbedringer.

Bedre aerodynamikk gjør selvsagt fine utslag i drivstofforbruket, men en hyggelig bieffekt er for eksempel også mindre vindstøy i hytta.

Men det fine med aerodynamikk er jo at det også kan være stilig, og Streamline tar seg unektelig godt ut i trafikkbildet.

Inn i Streamline kommer samtidig en forbedret Opticruise girkasse. Programvare er forbedret og innvendig motstand i kassen er redusert. I tillegg introduseres spesialiserte ytelsesmodus tilpasset forskjellige typer kjøring.

Fjerndiagnose og flåtestyring

En tredje og vel så viktig del av nyhetsstrømmen går på ytterligere utnyttelse av bilenes telematikk.

Nå kan verkstedsbesøk planlegges enda mer effektivt, og «mekanikerne» kan diagnostisere og analysere kjøretøy over nett.

Det betyr åpenbare fordeler som at relevante deler er på plass, at man har riktig kompetanse tilgjengelig – men også at man kan evaluere arbeidet online etterpå, uten at kjøretøyet trenger være på verkstedet.

Produksjonen av den nyeste generasjonen Scaniaer starter i juli.

Powered by Labrador CMS