Pene salgstall for YrkesBiler

Både varebil- og lastebilmarkedene er i ferd med å stabilisere seg på 2012-nivå. Og Scania fortsetter å skli fra.

Publisert

PÅSKETALL: De aller siste nøttene fra OFV viser hyggelig utvikling for lastebilmarkedet.

Per 25.3 ligger totalen for lastebiler over 3,5 tonn kun 0,5 prosent bak fjoråret.

Årets første to måneder ga nemlig antydninger om en viss avkjøling i markedet. Nå kan dette se ut til å kun være midlertidig effekt av ekstra høyt «svenskepress» før årsskiftet. Les: Kampen om markedsledelsen.

Så langt i år fortsetter imidlertid Scania trenden med å skli avgårde i enslig brudd. Ledelsen over Volvo er nå oppe i 61 biler (over 3,5 tonn, som betyr at ledelsen i klassen over 16 tonn er ytterligere en håndfull biler).

Varebilsektoren opplevde imidlertid en ganske sjokkartet start på året i motsatt retning, med svært høye plusstall.

Per 25.3 er imidlertid også denne klassen stabilisert omtrent som i fjor på samme tid, kun 2,7 prosent over.

Råtassen i varebilsektoren, VW Nytte, holder riktignok ikke 40-prosenten lenger. Men det er heller ikke langt unna. Andelen av markedet er hele 39,6 prosent.

Store glede er det nok også i varebilavdelingen hos Mercedes, som kan notere andreplass på tabellen og en markedsandel på hele 9,6 prosent.

Det ligger godt over ambisjonen for året totalt, og er faktisk hele 57 prosent økning fra samme tid 2012.

Bestselgeren er Vito, men nykommeren Citan markere seg også.

Powered by Labrador CMS