-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Ny boost i Ford Transit
Nå har Ford kommet med ny treseters Connect, søte lille Courier og stor utgave av nye Transit.
NYHETER: Man skjønner godt at Ford har lagt Transit-avdukingene til Birmingham.
England er Transits definitive hjemland, hvor Ford kan vise til hele 47 års markedsledelse.
Viktigste nytt for dagen, med norske øyne, er nye Transit Connect. Bilen tilhører den desidert viktigste varebilklassen her til lands, som utgjør 40 prosent av totalt varebilsalg i Norge.
Transit Connect treseter
Og det er mulig jeg bommer på hva som er viktig nytt for norske varebilkjøpere, men det vil forundre meg mye om det ikke er muligheten for tre forseter i bilen.
Hittil har de franske merkene scoret stort på dette i Norge, og som inkluderer nye Renault Kangoo fra ettersommeren.
Men nytt er også at Connect kommer i to størrelse/lengder, med hhv. 3,0 og 3,7 kubikkmeter vareromsvolum.
Under panseret er det kanskje kuriosa, men kanskje også genialt. I tillegg til den sterke 1,6-litersdieselen, som nå er mer sparsom enn noe gang, kommer Ford med en 1-liters bensinmotor (!).
Råsøte lille Courier
Det første jeg måtet dobbeltsjekke hos Ford-importørens informasjonssjef var om Courier faktisk kommer til Norge som klasse 2-varebil, altså med grønne skilter og plass til den berømmelige statskassa.
- Ja, svarer Anne Sønsteby på mail. Som dermed betyr at dette også antagelig blir den minste grønnskiltede varebilen på det norske markedet. Når den kommer på vårparten 2014.
Basert på Fords globale B-klasseplattform har Transit Courier et lastevolum på 2,3 m3 (SAE) med full skillevegg og en totallengde på 4,16 meter.
I lasterommet er lengste innvendige lengde ved gulvet 1,62 m, med plass til en europall, og nyttelast skal være 660 kg
- Dette er en elegant, praktisk og økonomisk oppnåelig varebil som næringslivet vil sette pris på for dens manøvreringsevne og eksepsjonelt lave eierskapskostnader, mener Steve Kimber, direktør for Ford Motor Norge.
Courier-kundene kan velge mellom 1,5-liters 75 hk og 1,6-liters 95 hk dieselmotorer, men også 1,0-liters EcoBoost bensinmotoren med 100 hester.
Ford beskriver førerhuset som «et ideelt mobilt kontormiljø, med smarte oppbevaringsplasser inklusive en stor midtkonsoll der det er plass til A4-mapper og en liten bærbar datamaskin; hylle under taket og skuff under førersetet».
Og bilen kan åpenbart leveres med en mengde moderne sikkerhets- og komfortutstyr.
15-kubikks Transit
Vel så interessant for Yrkesbil-lesere er nok «ekte» Transit – som nå, dvs. fra våre 2014, kommer med en rekke vareromsløsninger opp til 15 kubikk.
Nye store Transit er også en «global» bil, og debutere samtidig i USA som i Europa. Det gjør antagelig også sitt til den umiskjennelige amerikanske twangen i designen.
Helt på tampen må vi ta med at mellomstore Transit Custom nå kommer med høyt tak, som gir 8,3 kubikkmeter varerom.