-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Uviss Euro 6-overgang
Volvo presenterte i dag oppdatert tidsskjema for sine Euro 6-motorer. 16-literen med Euro 6 og I-Torque-drivlinjen kommer først våren 2014.
Hittil har mange oppfattet 1. januar 2014 som absolutt deadline for lastebiler med Euro 6 utslippsnivå.
Dermed var det nok også en og annen Volvo-entusiast som fikk kaffen i halsen da man oppdaget at produksjonsstart av 16-literen til Volvo først begynner «våren 2014».Se oversikt i bildegalleriet.
Norge er nemlig et lastebilmarked med uvanlig stort innslag av store motorer i porteføljen.
FH16 er for mange lastebileiere her hjemme selve standarden, mens det i Europa i all hovedsak selges 13-litere med betydelig lavere effektuttak.
- Det er også årsaken til at 16-literen kommer sist i rekken med produksjonsoppstart som Euro 6, forklarer informasjonssjef Torstein Magelssen i Volvo Norge. Motorene det går størst volumer av kommer først.
- Men hva i all verden skal Volvo Norge og FH16-kundene gjøre vinter og vår 2014?
- Det er klart dette er noe uheldig akkurat for Norge. Vårt marked tar vel ut noe sånt som 30 prosent av produksjonen av 16-literen, medgir Magelssen
- Det er likevel uklart hvor stor innvirkning det får for oss. Overgangsordningene er ikke helt klare ennå. Heldigvis blir det bedre enn de første signalene fra myndigheten tydet på.
Det Magelssen sikter til er at Norge nær sagt som vanlig hadde planer om å være strengere enn resten av EU, og bruke registreringsdato 1.1.2014 som grunnlag. Men man kan tenke seg hvilke problemer det ville skape, spesielt for biler med lang oppbyggingstid. Etter påtrykk fra bransjen er dette lempet på.
- Det som er helt sikkert nå er at det ikke blir registreringsdato, opplyser teknisk direktør Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening (BIL).
Det endelige regelverket er imidlertid fortsatt noe diffust. I følge Lillemork vil det høyst sannsynlig bli fortollingsdato som gjelder, men med to forskjellige varianter avhengig av om bilen skal enkeltgodkjennes eller er typegodekjent.
- De fleste biler enkeltgodkjennes. For denne gruppen biler vil etter alt å dømme fortollingsdato være utgangspunkt, og at bilene må registreres innen ett år fra 1. 1.2014.
- Den andre varianten gjelder typegodkjente biler. Her vil det antagelig være et overgangsvindu for opp til 30 prosent av forrige års registreringsvolum med dagens utslippsnorm. Disse må registreres inne ett år for ferdige biler, og halvannet år for biler som skal bygges opp.
Bilimportørene har i brevs form bedt Vegdirektoratet klargjøre endelig regelverk, og er lovet svar i løpet av kort tid.
De som har lyst til å lese seg opp på gjeldende regelverk kan her se Lovdatas Forskrift om godkjenning av bil og tilhenger til bil .
I-Torque halvt år bak skjema
Det mest spennende fra Volvo rent teknisk i disse dager er likevel I-Torque-drivlinjen. Ved lansering på IAA i fjor høst ble den varslet til høsten 2013. Nå er den altså forskjøvet til våren 2014.
I-Torque kombinerer en motor med en høyst spesiell effektkurve med svært smalt momentregister, men som likevel lar seg utnytte til maks takket være en lynkjapp dobbeltklutsj girkasse (ofte kjent som DSG).
Dette blir den aller første DSG-kassen myntet på volumproduksjon i tung lastebil, og vil gi helt nye perspektiver på hvilken motoreffekt som er nødvendig.