bilde

De store blir større

VAREBIL: Og de små varebilmerkene sliter i kraftig motvind. Blant annet fordi SUV-klassen har fått et solid skudd for baugen.

STATISTIKK: Når sommersalget i juli er talt opp, ligger varebilsalget bare ørlite bak 2012 på samme tid. Helt presis 3,1 prosent for varebiler i klasse 2.

MEN: Det er relativt kraftige bevegelser både når vi ser på styrkeforholdet mellom merkene og mellom de forskjellige varebilsegmentene.

Volkswagen Nyttekjøretøy er den store vinneren. I et lett fallende marked øker de med 7,8 prosent, og det fra en allerede ekstremt god posisjon. Nå med 36,5 prosent markedsandel.

Som illustrasjon kan vi fastslå at det er først dersom de fem neste på listen slår seg sammen - Mercedes, Ford, Peugeot, Citroen og Toyota – at VW så vidt ville mistet tronen!

Av de fem «utfordrerne» er det for øvrig kun Mercedes som imponerer i år, med 45 prosent vekst. Faktisk er kassebilen Vito den nest mest solgte Mercedesen i Norge i år, bare slått av lille A-klasse personbil.

Det er de nok lykkelige for hos importøren på Karihaugen, for verken personbilene eller lastebilene til Mercedes har gjort seg bemerket med spesielt aggressive markedsandeler hittil i år.

Men når de store blir større, er det noen som må lide. Hvis vi ser bort fra Toyota, som på akseptabelt grunnlag fortsatt venter på full effekt av nye Proace, ruller samtlige av de små merkene i heftig utforbakke: Opel, Fiat, Nissan, Mitsubishi, Renault. Og Land Rover er helt ute av gønnskilt-businessen.

Fiat-importøren kan riktignok glede seg over at småmerkene under samme tak, Isuzu og Jeep, gjør det skapelig bra. Det gjør for så vidt også Iveco Daily, men det totale Iveco-volumet er fortsatt lavt.

KOMPLETTE TABELLER FINNER DU I YRKESBILS AUGUSTUTGAVE.

Litt av forklaringen til denne forskyvningen mot store store og små små ligger på segmentnivå.

SUV-sektoren, som tidligere har vært preget av mange merker, ligger nå nesten i grus. Så langt i år ligger segmentet riktignok bare 20 prosent i minus målt mot 2012. men et blikk på salget i juli alene forklarer mye: Etter det nye regelverket står det nå tilsynelatende bare 5 modeller tilbake å velge mellom i denne klassen.

Pickup-klassen redder imidlertid mye, for den går like kraftig frem som SUVene går tilbake. I øyeblikket er det uforandret styrkeforhold mellom modellene i forhold til før sommeren. VW Amarok har tilsynelatende sikret topplassering, men gode gamle Hilux biter godt fra seg, og skal ikke avskrives som vinner før året er omme. Også Isuzu D-Max og Ford Ranger gjør det skarpt, men klarer ikke helt å ta ut potensialet som ligger i markedet.

Caddyklassen, det klart største segmentet i det siste, viser fortsatt en liten trøtthet målt mot 2012, men kan synes å ha frisknet litt gjennom sommeren. Det er lite dramatikk i modellrekkefølgen. Citroen Berlingo og deretter Peugeot Partner har best utvikling. Spennende blir det også å se om nye Mercedes Citan med sterk avslutning på året ti slutt kanskje klarer å klatre til 4. plass foran utgående Ford Connect.

Mellomstore kassebiler er i år derfor den mest solide klassen, og ligger i volum nå helt på linje 2012. Suverene klasseleder VW Transporter holder fortsatt oppe et voldsomt trøkk, godt fulgt av årets komet, Mercedes Vito. Nå er også Toyota Proace inne på listen, og med 47 biler i juli er «nye Hiace» allerede nesten oppe på samme nivå som de tre øvrige firlingene samlet. Expert, Jumpy og Scudo ble registrert i til sammen 59 eksemplarer i juli.

Store kassebiler holder også rimelig bra stand, litt under i fjor, men med noenlunde samme styrkeforhold mellom merkene. Sommerens vinner kan kalles Iveco Daily, som så langt i år har fått en kraftig boost målt mot 2012.

I MPV-klassen fortsetter VW Touran å overskygge alt annet, med 25 prosent vekst og nesten 80 prosent segmentandel.

El-varebiler i støtet? Tja. 147 biler totalt så langt. Det er strengt tatt ikke rare greiene.

86 av disse var resten av fallerte Azure-Ford Connect, som ikke lages mer. Elektrisk markedsleder er dermed i Renault Kangoo med 60 biler. Ingen av de to franske konkurrentene har hittil registrert elektriske versjoner.

KOMPLETTE TABELLER FINNER DU I YRKESBILS AUGUSTUTGAVE.

Også 4x4-innslaget holder seg høyt, over 40 prosent. Av 4x4 varebiler har Volkswagen over 50 prosent av markedet, med Transporter og Caddy på topp.

Men også her gjør Mercedes Vito det sterkt, som 3. mest solgte varebil med 4x4 – foran alle pickupmodeller. Faktisk betyr det at 85 prosent av alle Vitoer som er solgt i år er utstyr med firehjulsdrift og automatgir.

Les YrkesBil-testen her: Nye Mercedes Vito 116 lang, i påkostet utgave med automat og firehjulsdrift, scorer til terningkast seks på omtrent alt unntatt økonomi.