-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Statsbudsjettet, avgifter og yrkesbiler
Den avgående regjeringen gir og tar i sitt siste statsbudsjett når det gjelder avgifter for yrkesbiler.
AVGIFTENE: Det som er foreslått av endringer i budsjettet har en viss miljøvridning, men er i sum relativt udramatisk og provenynøytralt.
Eksperttipsene går dessuten ut på at forslagene fra den avtroppende regjeringen av den nye. Det får vi se når den nye regjeringen legger frem sitt statsbudsjettforslag i løpet av noen uker.
Dette er hovedtrekkene per nå:
* Miljøandelen i vektårsavgiften økes med 25 %, som gir en liten fordel Euro 6.
* Omregistreringsavgiften for tunge busser, lastebiler og tilhengere forsvinner.
* Omregistreringsavgiften for varebiler og tilhengere reduseres noe.
* Utslippsdelen (Co2/Nox) av engangsavgiften for varebiler økes fra 25 til 30 % av personbilsatsene.
Høyere miljøavgifter
I praksis betyr dette først og fremst at det blir litt dyrere å ha tunge biler og busser i drift.
Siden miljøandelen i vektårsavgiften allerede er differensiert etter motorens euro-klassifisering, er det biler med nyeste miljøklasser som får den laveste økningen.
Regjeringen skriver i forslaget: «Dette stimulerer til valg av tunge kjøretøy med lave lokale utslipp». Men det må man kunne stille spørsmålstegn ved. Kronedifferansen er neppe stor nok til å kunne kalle det et reelt incentiv til å velge høyre euroklasse.
Forskjellen på en Euro 6-bil over 20 tonn totalvekt og en tilsvarende Euro 5-bil, er fortsatt kun 950 kroner i året. Og vi vet at påslaget i nyprisen på en Euro 6-bil alene ligger 80-100.000 kroner over en tilsvarende Euro 5-bil. Og differansen på snaue 2000 kroner neppe nok til at man graderer opp fra for eksempel en brukt Euro 3 til en brukt Euro 4
Da smerter det nok mer for dem, om de finnes, som fortsatt betaler regningen for Euro 0-biler. Miljøvektavgiften alene ligger på nærmere 16.000 kroner for Euro 0, mens vektavgiften i tillegg havner mellom 5.000 og 10.000 kroner avhengig av konfigurasjon.
Omregistreringsavgiften drepes
Men samtidig foreslås det altså å fjerne omregistreringsavgiften for tyngre kjøretøy helt (fra 7,5 tonn og oppover). Det vil si med unntak for at de tar 700 kroner for alle tilhengere over 350 kilo. Dette er også en logisk fortsettelse av en gradvis nedtrapping av denne avgiften de siste årene.
Endringen både forenkler hverdagen kraftig ved utskifting av biler, reduserer reelt kostnadene for lastebileiere med bruktbiler i flåten, samtidig som det kan redusere lekkasjen av brukte biler ut av landet.
Men også busser med tillatt totalvekt under 7,5 tonn foreslås flyttet til en avgiftsgruppe for typiske næringskjøretøy (gruppe c), som vil gi lavere avgift ved omregistrering av busser. Tilsvarende reduseres også satsene for varebiler noe reduseres, med størst effekt for dem over 3 tonn.