Dipper under 30.000?

Registreringsstatistikken for varebiler ut oktober er svart litteratur. Salgstakten ligger langt under 10-årsgjennomsnittet.

Publisert

STATISTIKK: Ved utgangen av oktober var det i følge OFV registrert totalt 25.334 varebiler av alle typer, herav 23.376 varebiler i klasse 2.

Målt mot 2012, ligger bransjen nå totalt 4,6 prosent under. Og ser vi kun på varebil klasse 2, er fallet på 6,3 prosent.

Fortsetter denne trenden gjennom årets siste to måneder, kan det endelig varebiltallet for 2013 dermed komme til å synke ned på 29.000-tallet.

Langt under tiårssnittet

Det er i så fall ikke bare under 2012-resultatet på 31.850 biler. Det er også langt under gjennomsnittet for de siste 10 årene, som er 32.928 biler per år.

Dessuten er det langt under forventet. I YrkesBils importørintervjuer og prognoser per januar 2013 stipulerte de norske importørene selv et marked på rundt 31.500 biler.

Tilbakegangen i oktober var alene over 10 prosent. Dermed forsterket tallene en trend vi har sett i hele andre halvår.

Tilbakegangen gjelder dessuten nå alle bilklasser. Noen klasser blør definitivt mer enn andre, men når blør altså alle klassene.

SE KOMPLETTE TABELLER I YRKESBIL 11/2013

Lyspunkter på merkenivå

Men det finnes lyspunkter også – i det minste dersom vi ser på knivingen mellom de forskjellige varebilaktørene.

Volkswagen Nytte holder for det første sitt imponerende jerngrep om markedet med over 35 % andel.

Mercedes holder fortsatt knallhardt på sin nyervervede sølvplass.

Ford har på sin side snudd utviklingen og gjort en knallmåned i oktober. Dermed kan 3. plass vært sikret.

Litt lenger ned på listen har dessuten Toyota tatt et like stort jafs som Ford i oktober, dog uten å løfte seg til 5. plass ennå.

Lyspunkter på modellnivå

Transporter er utvilsomt VWs best presterende modell, med framgang på 13 prosent så langt i et fallende marked.

De franske tvillingene Berlingo og Partner er som knoll og tott i statistikken, og bidrar antagelig til å gjøre hverandre gode. De skiller lommerusk mellom dem

Segmentledende Hilux og Land Cruiser i respektive pickup- og SUV-segmentene, er på sin side essene Toyota har hatt i ermet i påvente av ProAce-effekten.

Og Toyota ProAce? Jo, denne siste bilen i firlingrekken akselerer stadig. For oktober er den soleklart best i segmentet, uten at den ennå har tatt igjen Peugeot Expert for året under ett. November og desembertallene blir dermed spennende for disse to, ikke minst effekten av «4x4-månedene».

Verd å følge: Ford Ranger. Bilen ble klart bestselger i pickupsegmentet i oktober, langt over Toyota Hilux og VW Amarok.

Omsider vil noen si, for Ranger er et produkt som utvilsomt burde kjempe side om side med de nevnte. Svake leveringer tidligere i år betyr imidlertid at den neppe vil kunne hente inn konkurrentene i 2013.

SE KOMPLETTE TABELLER I YRKESBIL 11/2013

Powered by Labrador CMS