-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Lastebileierne tar grep om dieseltyvene
Organisert tyveri av diesel er et stort problem for tungtransporten. Siden politiet er passive, velger næringen å ta egne grep.
KRIMINALITET: Tyveri av diesel brer om seg. Det skjer daglig fra tunge kjøretøy, anleggsmaskiner og faste installasjoner.
I hvert enkelt tilfelle utløses store kostnader for lastebileierne, langt større enn bare verdien av selve dieselen.
Egenandel ved assistanse, påløpt timeforbruk, tapt oppdragsinntekt og reparasjon av utstyr løper fort opp i mange ti-tusen kroner per hendelse.
I tillegg får Norges Lastebileier-Forbund (NLF) rapportert hendelser hvor fører, når han tar sin lovpålagte hvil, settes ut av spill gjennom bruk av bedøvende gasser.
Et av grepene lastebileierne nå tar er en egenutviklet dieseltyverialarm.
– Godstransportnæringen må kunne kreve grunnleggende sikkerhet langs norske veier for sjåfører og kjøretøy som frakter gods rundt i landet, sier adm. direktør i NLF, Geir A. Mo.
Derfor har NLF sammen med G4S og IDTec utviklet en helhetlig sikkerhetsløsning for vogntog, sjåfører og bedrifter.
Via sensorer varsler alarmen om noen nærmer seg drivstofftanken. I tillegg varsles sjåfør og sentral automatisk ved for eksempel forsøk på bedøvende angrep i bilen
- Hensikten er å forebygge og bekjempe kriminalitet, i mangel på politisk handlekraft, utdyper Mo.
- Når myndighetene konsekvent henlegger saker, har forbundet, på vegne av medlemmene, sett seg nødt til å bruke mye tid og ressurser på å utvikle dette alarmsystemet.
- Næringen har gjort sitt. Nå forventes det at den nye regjeringen viser handlekraft og umiddelbart tør å gripe fatt i dieseltyveriproblemet. avslutter Mo.
Bakgrunn
- Dieseltyveri har vært et stort problem de siste 5-6 årene
- Politiet mener dieseltyveri ofte er organisert kriminalitet
- Forbrytelsen har ikke egen kode i politiets straffesaksystem
- Politidirektoratet mente i 2012 at henleggelsesraten var på rundt 97 %
- NLF-medlemmer får bekreftet anmeldelse og henleggelsen i samme konvolutt
- Det er ikke mulig å levere anmeldelse via nett
- NLFs medlemsundersøkelse fra høsten 2012 er første sikre kilde på omfanget
- 64 % av NLFs medlemmer har opplevd å bli frastjålet diesel
- Under halvparten anmelder forholdene da politiet ikke prioriterer slike saker