-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Brems i varebilmarkedet
Registreringsstatistikken for varebiler ble til svart litteratur også for november. Pilen peker stadig brattere mot undergrunnen.
STATISTIKK: Ved utgangen av november var det i følge OFV registrert totalt 27.649 varebiler av alle typer, herav 25.643 varebiler i klasse 2.
For november alene er tilbakegangen nesten 14 % målt mot 2012.
Akkumulert ligger varebilsalget nå totalt 5,4 prosent under fjoråret. Ser vi kun på varebil klasse 2, er fallet på 7,0 prosent.
Dermed kan vi fastslå at det må et alvorlig trendbrudd til for at ikke totaltallet for 2013 havner et stykke ned på 29.000-tallet.
10 prosent under tiårssnittet
I så fall ender det også rundt 10 prosent under gjennomsnittet for de siste 10 årene, som er 32.928 biler per år (2003 – 2012).
Det er som nevnt i forrige måned også under forventet. I YrkesBils importørintervjuer og prognoser per januar 2013, stipulerte de norske importørene selv et marked på rundt 31.500 biler.
Nå er salget av varebiler åpenbart svært konjunkturutsatt, og har i den nevnte 10-årsperioden vært gjennom voldsomme svingninger.
Tallene spenner fra nær 46.000 varebiler i 2007 til ned mot 23.000 biler i 2009.
Med 10-årskurven som utgangspunktet behøver derfor ikke 2013-tallene ses på som den helt store krisen.
Veksten fram til 2007 og det påfølgende fallet var i en helt annen liga. 2013-tallene kan faktisk også være en naturlig avdemping rundt et mer stabilt årsvolum på rundt 29-30.000 varebiler.
Segmenter i endring
Den siste påstanden kan også underbygges med at fallet er prosentvis sterkest i de «uekte» varebilklassene, dvs. MPVer og SUVer, som i langt større grad enn øvrige varebiler brukes som toseters personbiler.
Nå må imidlertid også de minste varebilene, den såkalte Caddy-klassen, tåle et fall på 9 prosent i år. Dette kan imidlertid også sees på som en naturlig korreksjon i styrkeforholdet mellom de små og mellomstore varebilene. Sistnevnt holder sitt volum målt mot 2012, og tar dermed andeler av totalen i 2013.
Nå går riktignok de største kassebilene også tilbake 12 prosent i år. Men også dette likner på en naturlig korreksjon etter et 2012 som var kraftig preget av VWs markedsføring av sin Crafter.
Intern sølvkamp på merkenivå
Det kanskje mest interessante på merkenivå – ut over å gi seg ende over for VW Nyttes ekstreme dominans – er å se den helt klare lagdelingen.
Med 35,8 % andel spiller VW Nyttekjøretøy i en liga for seg selv.
Men blant de vanlige dødelige varebilmerkene er det fem stykker som klart utmerker seg: Mercedes, Peugeot, Ford, Citroen og Toyota.
Alle disse har nå registrert mellom 2000 og 2500 biler. Og gapet ned til neste på listen er over 1200 biler.
Foreløpig ligger Peugeot på tredjeplass på tabellen, 42 biler bak konsernsøster Mercedes.
Men om så Peugeot klarer å spurte forbi på slutten, kan uansett Mercedes hvile i trygg forvissning om at de er merket som har klatret mest i år: Frem 29 %!