Eurocargo med større motorer

Den mellomstore lastebilen fra Iveco har fått en rekke oppgraderinger i forbindelse med nye Euro 6-motorer.

Publisert

EURO 6: Da Iveco lanserte sin nyeste utgave av Eurocargo i London for noen dager siden var det med Euro 6-motoriseringen i fokus.

For å markere overgangen i teknologi, og som samtidig innebærer et noe øket motorvolum, har de to tilgjengelige Tector-motorene nå fått benevnelsene 5 og 7 (mot 4 og 6 tidligere). Tallene angir det omtrentlige litervolumet.

Det viktigste er imidlertid bruken av renseteknologi for å tilfredsstille utslippskravene. Mens man fra de fleste merker er vant til at det gjerne brukes både SCR- og EGR-teknologi (hhv. katalysator og eksosresirkulering), nøyer alle Ivecos Euro 6-biler seg med SCR. Fordelen er et totalt sett enklere system.

Det er Fiat (dvs. FPT Industrial) som leverer på motorsiden, og de kaller sin SCR-variant HI-eSCR.

Nye Eurocargo kan leveres med den 4,5 liter store firesylindrede Tector 5 med effekter på 160, 190 og 210 hk. Dessuten kommer fire utgaver av 6,7 liter store sekssylindrede Tector 7 på hhv. 220, 250, 280 og 320 hk.

En ny Eurotronic automatisert ZF-girkasse med 12 trinn er også kommet til, men den leveres kun i kombinasjon med Tector 7.

Eurocargo finnes i vektklassene 7,5 til 18 tonn, og de nye Euro 6-utgaven skal kunne leveres i løpet av 1. kvartal 2014.

Powered by Labrador CMS