DAF med tre bokstaver

DAF utvider modellspekter av nye Euro 6 XF og CF. Velkommen FAT, FAR, FAG med flere.

Publisert

TREAKSLEDE: Etter produksjonsstart for de første CF og XF trekkvognene med 4x2 og pusherchassis i fjor, melder DAF at de nå utvider produktspekteret med en komplett serie tre-akslede langchassis med ulike akselkonfigurasjoner.

Fjæringen skal være nyutviklet, og gir store forbedringer i forhold til så vel påbyggervennlighet som kjørekomfort og stabilitet, opplyses det.

De første Euro 6-bilene fra DAF ble satt i produksjon på våren 2013, og mens modellene FT (4x2 trekkvogn), FTG (pusher trekkvogn) og FA (4x2 langchassis) har vært i handelen en tid, er det nå FAS (6x2 langchassis med løfteboggi), FAN (langchassis med styrbar tredjeaksel) samt FAT (tandem), FAR (6x2 med singelmontasje på løpeakselen) og FAG (styrbar aksel foran drivaksel) som står for tur.

Den kanskje største nyheten fra DAF er dog kanskje den nye Construction serien. Den leveres på CF-modeller hvor FAT (6X4) og FAD (8X4) chassisene vil bli levert i spesielle anleggsmodeller med bl.a. større markfrigang og fjæring for tøffe tak.

DAF har lagt stor vekt på å påbyggervennligheten ved å tilby en rekke ulike komponentplasseringer på rammene. Dette gjelder drivstofftanker, batteriplassering, katalysatoren, sotfilteret, AD-Blue tanken osv. Bilene kan dermed skreddersys med chassis for alle påbyggsvarianter.

For containerkjøring leverer DAF nå også et spesielt BDF chassis med større luftkapasitet for raskere rangering, større løftehøyder , og med en layout hvor containerbilers behov for fri plass for støtteben etc. er ivaretatt. Disse chassisene kan også leveres ferdig oppbygget med containerbanker fra fabrikk.

De nyutviklede Paccar MX11 og MX13 motorene er tilgjengelige i begge modellseriene.

I tillegg vil DAF snart også kunne levere den nye PX7 motoren med en ytelse på 310 hk som et alternativ for 4x2 distribusjonsbiler i CF-serien.

Powered by Labrador CMS