-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Hvorfor ikke Saveiro?
Det er ikke mange små pickups å velge mellom. Så hvorfor reserverer Volkswagen sin funky Saveiro eksklusivt for Sør-Amerika.
Amarok kjenner vi jo. Den startet som noe fra Argentina, men er i dag adoptert av en rekke markeder, ikke minst det europeiske.
Nå kan selvfølgelig markeds-strategene hos VW verden bedre enn meg, men jeg kan allikevel ikke skjønne hvorfor den Brasil-designede og -bygde Saveiro er uaktuell for Europa.
Dette er en gammel modell, den kom i 2009, og er hele veien basert på Gol. Men akkurat som Gol ble face-løftet i år, dukker også Saveiro opp i ny ham.
Bilen er basert på PQ25-plattformen (Polo/A1/Fabia/Ibiza) men der personbilutgavene har en akselavstand på 247 cm, har pickup’en fått sin forlenget til 275.
Hvilket selvfølgelig kommer ekstra godt med i en utgave som er ny for året. Dette er nemlig første gang Saveiro er kommet i en double-cab utgave. Og se på bildene – i Cross-utgaven ser den da virkelig ut som lillebroren til en Amarok.
Tema med variasjoner
Det finnes andre karosseriversjoner: single cab, extended cab og crew cab. Double Cab heller helt over i personbilavdelingen.
Som Double Cab måler den 154 cm oppover – det er 4 cm mer enn den vanlige pickup’en, og med 451 cm er den enda lenger enn normalen.
Men på tross av personbilmål på innsiden har den fremdeles segmentets største kasse. En innvendig lengde på planet på litt over en meter er størst blant alle som deltar i denne gruppen.
Det er Fiat Strada som er den største konkurrenten, og de har hatt sin Cabina Dupla siden 2010, så man kan jo lure på hvorfor det har tatt så lang tid hos tyskerne.
Vil ha femseter
Grunnen til at Fiat har solgt dobbelt så mange pickups som VW er nettopp dobbel-kabinen. Trekk fra denne karosseriformen, og Saveiro har vært bestselger – sier VW.
(saken fortsetter)
Bilen bruker den 1,6-liters fleksifuel motoren som er vanlig i Brasil, med 104 hester – som imidlertid kan økes til 120 i Cross-utgaven – og med en fem trinns manuell. Fleksifuel betyr, som du kanskje har gjettet, at den kan svitsje mellom bensin og etanol. Den kan frakte 600 kg.
Når den nå står klar på Volkswagens 630 Brasil-forhandlere vil den også ha en overraskende lang liste sjåfør-støtter, hentet rett fra den tyske elektronikk-katalogen.
Men – som sagt – alt dette vil antakelig forbli uten noen interesse for vårt norske marked.
Forresten, hvis du lurte. Saveiro tilhører samme slekten som Corvette: Begge navnene er betegnelsen på ganske kjappe seilskuter.