IAA og de stores kamp om tronen

Denne uken åpner den store europeiske yrkesbilutstillingen IAA i Hannover, Tyskland. Det blir 322 verdensnyheter, mye industri og litt politikk.

Publisert

HØYMESSE: Utstillingen åpner i en forholdsvis optimistisk stemning. På hjemmemarkedet, det vil si Tyskland, har alle parametere økt så langt i år.

Salget av biler ovre seks tonn er opp med ni prosent til 48.000 enheter. Yrkesbilene under seks tonn har økt med seks prosent. Tilhenger- og påbyggindustrien smiler ved tanken på at de har økt med ti prosent.

Arrangørene av IAA lover oss dessuten intet mindre enn 322 verdenspremierer.

Hvordan de har klart å telle dem opp alle sammen aner jeg ikke, men med 2064 utstillere blir det altså nesten en verdensnyhet pr. hver sjette utstiller.

Blant dem er Volvos lanseringsklare dobbelklutsjgirkasse, radarbasert blindsonevarsler på høyre side fra Mercedes, og Contis dekktrykkmonitor som selv «lærer» seg overvåking av dekkene på hengeren, uten programmering.

Future Truck-konseptet fra Daimler får garantert mye oppmerksomhet, i likhet med EDAGs «topologiske» lastebilchassis-eksperiment og den nye 3,5 tonnsbilen til Hyundai.

Glimt fra IAA 2012 - klikk her
G
limt fra IAA 2010 - klikk her

Og vi kommer til å få nye oppsiktsvekkende forbrukstall. Scania lover for eksempel det med sin DC13-serie der man bare bruker SCR og ikke eksostilbakeføring for å oppnå Euro 6 verdier, samtidig som de har optimert hytta i vindtunnel.

Apropos det: Vi kan regne med at mange av de kjempestore utvendige speilene forsvinner på denne utstillingen, og erstattes av innvendige bildeskjermer.

Og vær helt sikker på at det blir mer høyspent enn noen gang. Siemens kommer til å snakke om sine «elektriske landeveier. Volvo har annonsert en ny elbuss. Vi kommer sikkert til å få se noe til Scanias trolley-truck.

Og siden kineserne er den største nasjonale gruppen (200 utstillere) kan vi sikkert regne med noe elektrisk derfra også.

Storpolitikk!
Ja, for i tillegg til alle nyhetene blir det mye politikk. Enda mer spisset miljødiskusjon, diskusjon om 25,25: vyer med kraftige krise-scenarier, om selvkjørende biler eller automatkjørende kolonner og diskusjon om manglende databeskyttelse ved nettet trafikk. Det vil bli snakk om større fleksibilitet når grenser skal krysses og nye tekniske kontroll-regler vil vekke debatt. Distribusjon i tettsteder kommer også fortsatt til å være et hett tema. Og siden vi snakker EU, og til dels globalt, er ikke dette noe som lenger er uinteressant for Norge.

På tross av lyspunkter for industrien, er det ikke noen sak å hente frem alt som kaster skygger. På grunn av at Euro 6 reglene snudde opp ned på investeringene i Europa, blant annet med hamstring av de mye billigere utgående Euro 5 modellene så vi at Volvo kuttet inn produksjonen ved begynnelsen av året, MAN kom opp med kortarbeid for to fabrikker og så sent som i sommer dempet Daimler sine utsikter for resten av året. Nå ser man på for eksempel konflikten i Ukraina som et element som kan dempe produksjonstallene enda mer.

Kampen om laveste TCO’en (Total Cost of Ownership) kommer nok til å bli et gjennomgående tema for kundene. Men minst like spennende blir nok kampen om tronen. For det kan ikke være noen tvil om at vi kommer til å se de første tendensene på IAA i år.

Og kamphaner

Konsulentfirmaet A.T. Kearney mener at dagens fire globale konsern, som er Daimler, VW-gruppen med MAN og Scania, Volvo og Paccar vil få konkurranse fra flere om så lite som ti-femten år.

Da vil det ha kommet to til fire globale deltakere til fra østen. Det kan være Toyota og Tata som vokser, og det vil kunne komme store sammenslutninger fra Kina.

Da vil det i enda større grad bli viktig å posisjonere seg.

Vi har allerede sett de første tegnene på at VW-gruppen ser for seg muligheten til å overta førsteplassen fra Daimler. Da de hentet til seg tidligere styremedlem i Daimler, og deres lastebil-mann, Andreas Renschler, skulle det (i følge VW-sjef Martin Winterkorn) «bidra til å få vår yrkesbilvirksomhet helt til topps i denne bransjen».

På den annen side har Daimlers forholdsvis ferske lastebilsjef, Wolfgang Bernard, blant annet slått fast at de skal gjøre produksjonen mer strømlinjet, og at det slett ikke er sikkert at de MÅ lage alt i egen bedrift.

I løpet av sommeren har det også vært visket om at en av kamphanene har sondert mulighetene for å overta Paccar. Det eksisterer heller ikke lenger noe felles produksjonsprosjekt for de to (Sprinter/Crafter samarbeidet opphører om ikke så lenge).

Og begge konsernene, som tradisjonelt har vært mest opptatt av personbilvirksomheten, har viet den tunge siden større oppmerksomhet enn på lenge. Dermed kan det hende at dette vil kunne være med på å slå noen gnister på utstillingsgulvet på IAA i år.

Utstillingen varer forresten til den 2. oktober.

Powered by Labrador CMS