-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ettermonterbar sidevindkiller i Sprinter
Ny og fascinerende teknologi fra siste generasjon Mercedes Sprinter kan nå ettermonteres i eldre modeller.
TEKNOLOGI: Jeg hadde nylig fornøyelsen av å kjøre en Sprinter «Express» med Crosswind Assist i ett av de første lengre høstvindkastene nedover motorveistrekkene i Østfold.
«Express» er strengt tatt kun en markedsføringsvariant av Sprinter, en rimelig, men greit utstyrt utgave den norske importøren har tatt frem for å kunne matche sine mindre utstyrsbemidlede konkurrenter.
Mer om denne bilen senere (se bilder). Poenget her er at selv om utstyrspakken er redusert, er Crosswind Assist – altså en elektronisk sidevindsassistent som korrigerer for kraftige vindkast – standard utstyr.
På denne turen la jeg i utgangspunktet merke til at det blåste litt, men tenkte ikke mer over saken før jeg begynte å spekulere på hvorfor alle andre kjørte så sakte? Aha! Sidevindassistenten virker faktisk!
Nå vil jo mange raskt innvende at dette jo er ment som en ekstra sikkerhetsassisten, mens jeg dermed brukte fordelen til å kjøre raskere. Kanskje det. Men det understøtter i det minste at dette er komfortutstyr som funker, også i Norge.
Og dagens melding fra store høvding Daimler er at dette systemet nå, til en viss grad er ettermonterbart også i forgjengeren. Forutsetningen er at bilen har det nyeste ESP-systemet, som i praksis betyr Sprintere bygget fra januar 2012.
Norsk pris er ikke oppgitt, men i Tyskland er det snakk om 200 euro. Ettersom det antagelig kun handler om programvareoppdatering, bør ikke prisen være alt for stiv her hjemme heller. På langkjøringsbiler kan dette være verdt å snuse på.