-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Raptor – GT med lasteplan
Ford F-150 Raptor er pickuptrucken for dem som virkelig har det travelt. Den er steintøff i terrenget – og elegant til fest. Nå kommer andre generasjon av bilen ingen trenger, men som så mange drømmer om.
Naturligvis kunne ikke Ford legge Raptor i skuffen. Til det var bilen både altfor populær og altfor merkevarebyggende.
Derfor står den nå som 2017-modell i helt ny innpakking på bilmessen i Detroit, sterkere enn noen gang, hakket raskere og samtidig betydelig mindre tørst.
Det siste henger sammen med at V8-motoren på 6,2 liter (411 hk og 588 Nm i moment) er erstattet av en 3,5-liters V6 EcoBoost-motor.
GT-motor
Denne er i sin grunnkonstruksjon lik motoren Ford tenker å bruke i GT.
Ford vil ikke oppgi eksakt effekt i Raptor, men motoren skal yte mer enn den gamle V8-eren. I tillegg skiftes den gamle sekstrinns girkassen ut med en ny med ti trinn fra fellesprosjektet mellom Ford og GM.
Raptor bygger på F-150, Fords ekstremt populære pickup-truck som i 2015-utgave er slanket med nær 350 kilo fordi den har fått ramme i aluminium. For Raptors vedkommende oppgis vektreduksjonen til snaue 250 kilo. Slikt hjelper på akselerasjonen.
Raptor er noe så sjeldent som en GT-bil i terrenget og i utgangspunktet en videreføring av SVT.
Hardhaus
Derfor het den opprinnelig SVT Raptor da Ford satte bilen i produksjon mot slutten av 2009, men SVT (Special Vehicle Team) er nå lagt under Ford Performance brand og SVT som betegnelse borte.
Og ja, Raptor tåler røft terreng og hardhendt behandling. Den ekstremt lange fjæringsveien svelger ganske lange hopp.
Det vet jeg det meste om etter at jeg med forrige utgave etter Detroit-messen i 2010 hoppet 16,5 meter på en dertil tilpasset bane i tilknytning til Las Vegas Raceway.
Det som kjennetegner Raptor er ikke først og fremst høy toppfart, men den voldsomme akselerasjonen. Å gi gass er omtrent som å trykke på pedalen i en Tesla Model S.
Den nye modellen kommer i salg i 2016.