-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Klarte å få plass til «statskassa»
Kia har maktet å presse «statskassa» inn i nye Sorento. Dermed blir bilen godkjent som varebil og grønne skilter. Men varerommet er ikke helt A4.
I april lanserte Kia tredje generasjon av Sorento. En moderne SUV med firehjulsdrift og høyere bakkeklaring enn en personbil.
Flere har stilt spørsmålet om det i varerommet ikke er stor nok plass til den såkalte statskassa (en rettvinklet kasse med lengde/bredde/høyde 140 x 90 x 105 cm) slik at bilen kan bli varebil med lavere avgifter. Nå foreligger varebilen innredet og ombygget i Norge.
Som et «badekar»
Endringene bak i varerommet er at deler av innvendig tak er blitt tynnere for å gi plass til statskassa. Men det er ikke gjort noen endringer av karosseriet.
Varerommet er imidlertid annerledes enn på mange andre varebiler. På grunn av høy kant under bakdøra blir varerommet som et «badekar».
Skal varer inn og ut gjennom bakdøra må de løftes høyt over kanten. I tillegg har Kia valgt å beholde en liten kasse foran kanten under bakdøra, for lagring av varseltrekant og lignende. Dermed blir det lengre enn langt fra bilens bakdør og inn til selve lastegulvet.
Lettere er det å laste via bilens to sidedører der det ikke er noen kant i det hele tatt.
Mer for gull enn for stein
Den nye «varebilen» oser at den aldri har vært konstruert eller innredet for å være en arbeidshingst eller en grov varebil.
Innredningen i den norske varebilversjonen bærer også preg av at bilen egner seg mer til å frakte gull, diamanter og kofferter enn stein, maling og byggevarer.
Større bil
Sammenlignet med tidligere Sorento har den nye versjonen økte utvendige mål og lengre akselavstand. Det betyr i første rekke at det er uventet god plass i kupeen, selv med skillevegg av netting rett bak setene.
Du føler ikke at du sitter med «rattet i magen», og førermiljøet er gedigent med lett tilgjengelige knapper og brytere. Man sitter høyt og fritt, og den 2.2 liter store turbodieselmotoren på 200 hk har lavt støynivå. Bilen leveres med manuell eller automatgir, og med samme firhjulstrekk-systemet som personbilen.
Godt utstyrt
Allerede innstegsmodellen Active er godt utstyrt, med Xenon lys, elektrisk justerbart førersete og navigasjon som standard.
Sorento kan også leveres med monitor med fire kameraer, adaptiv cruise-kontroll og automatisk bakluke som åpner og lukker seg ved å trykke på en knapp og lignende.
Prisene starter på 439.900,- inkludert moms med utstyrsnivå Active og manuelt gir.