Snart kan disse få mange flere veier å kjøre på

Inntil 70 nye veistrekninger i Norge skal vurderes for bruk av store modulvogntog. Årsaken er nye kriterier for veier som kan åpnes for slike kjøretøy.

Publisert

For ett år siden ble ordningen med modulvogntog, som tillater vogntog på inntil 25,25 meter og 60 tonn, gjort permanent i Norge.

Nå er det etablert konkrete kriterier som må være oppfylt før veistrekninger kan åpnes for slike vogntog, opplyser samferdselsdepartementet.

Det gjør at 60-70 nye strekninger skal vurderes for bruk av modulvogntog.

– Vil legge til rette
Kriteriene er knyttet til aksellast, totalvekt, veibredde og kurvatur, stigningsforhold, helningsgrad i tunneler, utforming av kryss og rundkjøringer, forholdet til gående og syklende og planoverganger over jernbanen.

– Regjeringen ønsker å legge til rette for at modulvogntog skal kunne kjøre på veiene våre. Disse kriteriene vil være viktige verktøy i arbeidet med planlegging og strategier for veibygging, og de vil gi næringslivet og andre berørte aktører større forutsigbarhet og åpenhet rundt de vurderingene som må gjøres, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) i pressemeldingen.

Her er noen av veiene
Kriteriene skal gi gode rutiner og metoder for å vurdere hvilke vogntoglengder og vekter det er forsvarlig å tillate på en veistrekning.

Dette er noen av de 60-70 strekningene som skal vurderes etter de nye kriteriene:

• Rv. 9 Kristiansand – Vennesla

• E 39 Kristiansand – Stavanger

• E 39 Stavanger – Bergen

• E16 Sandvika – Bergen

• E134 Hokksund – Haugesund

• E6 Lillehammer – Trondheim

• Rv 3 Elverum – Ulsberg

• Rv. 136 Dombås – Spjelkavik

• Rv 39 Spjelkavik – Ålesund

• Fv 64 Åndalsnes – Molde

• Rv 39 – Rv 70 Molde – Kristiansund

• E6 Stjørdal – Steinkjer

• E10 –E6 Riksgrense Bjørnfjell – Narvik

• Rv 39 Riksgrense Sverige – Alta

De nye retningslinjene finner du her (ekstern lenke)

Powered by Labrador CMS