-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Veikart fra Scania
I forbindelse med klima-samlingen i Paris har Scania skisset opp hvordan de ser på fremtiden.
En halvering av CO2-utslippet fra tunge biler i løpet av de neste fem årene er hva Scania sier er mulig – med dagens teknologi.
Det er arbeid gjort på Scania Transport Lab som gjør at de kan komme med slike prognoser. Der har de nå redusert CO2-utslippene fra 70 til 33 gram pr. tonn-kilometer siden 2008.
100 tonn per gram
I denne sammenheng representerer hvert gram, 100 tonn CO2 over hele bilens levetid.
Scania Transport Lab er for øvrig en helt normal transportør som sørger for logistikken for produksjonsanleggene i Södertälje og Zwolle i Nederland. Den eneste forskjellen fra en vanlig transportør er at Scanias egen Forsknings- og Utviklingsavdeling legger seg opp i både prosedyrer og utstyr.
32 meter og 76 tonn
Noe av de som har skjedd på veien frem til dagens 33 gram er sjåførtrening, biler som er utstyrt slik at de har lavest mulig turtall ved konstante 80 km/t, og ved å maksimere lastene på alle transportene.
Alt dette kan overføres til normal, daglig praksis, sier Scania, som føyer til at fremdeles er det muligheter for forbedring. For eksempel ved å kjøre i konvoier, eller ved å bruke enda lenger vogntog. Kanskje opp til 32 meter med en samlet vekt på 76 tonn.