Godkjenner bruk av HVO på alle Volvo lastebiler

Volvo Norge AS godkjenner nå bruk av drivstoffet HVO for samtlige lastebilmotorer til og med Euro 6.

Publisert

I august skrev YrkesBil at Volvo godkjente drivstoffet for bruk på motorer til og med Euro 5, men at de jobbet for å godkjenne også for Euro 6-standarden. Nå opplyser Volvo Norge AS i en pressemelding at de godkjenner drivstoffet på samtlige lastebilmotorer til og med Euro 6.

Interessen for det nye biodrivstoffet er ifølge importøren stor, men utfordringen kan bli kapasitet i markedet for produksjon.

Fungerer som vanlig diesel
HVO (Hydrerte Vegetabilske Oljer) som til stor del produseres av avfallsprodukter, fungerer som vanlig diesel og reduserer utslipp av CO2 med mellom 30 og 90 prosent, avhengig av hva det produseres av.

Norsk transportbransje jobber med små marginer og drivstoff utgjør omlag 30 prosent av kostnadene. Investeringer i økte produksjonsvolumer av det nye drivstoffet er direkte avhengig av etterspørselen, som igjen styrer prisene. Man behøver forutsigbarhet over en lengre periode for å satse på drivstoffet.

- Vi anser klimaspørsmålet som en av våre største utfordringer. Det er viktig med en fortsatt satsing på HVO gjennom økt produksjon og med en pris som bidrar til en fortsatt positiv utvikling for HVO i Norge, sier produktsjef Jo Øystein Nyhus i Volvo Norge AS.

Les også: Skal bruke HVO på 900 lastebiler

Positive resultater fra felttest
Volvo Trucks viste i 2007 syv lastebiler som alle benyttet biodrivstoff, HVO var ett av dem. Noen år senere, i 2013, startet Volvo Trucks sammen med Renova, DHL Freight og OKQ8 i Sverige, en felttest med seks Volvo lastebiler for å se hvordan bruken av 100 % HVO påvirker motorenes ytelse og komponenter.

- Felttesten viser at HVO fungerer utmerket i våre motorer og kan benyttes under de samme forutsetninger som gjelder for tradisjonell diesel. Det går også bra å blande diesel og HVO, sier Tobias Bergman, produktsjef for alternative drivstoff og hybrider i Volvo Trucks.

Fakta:

HVO er en syntetisk diesel og fremstilles av fornybare råvarer som vegetabilsk og animalsk fett fra for eksempel slakteriavfall, kongle- eller rapsolje. Drivstoffet kan distribueres via eksisterende dieselanlegg og benytter samme type tanker og munnstykker som vanlig diesel. Avhengig av hvor råvaren hentes, reduseres CO2-utslippene med mellon 30 og 90 %.

Viktig å skille på 2. generasjon HVO-diesel og 1. generasjon biodiesel (som går under fellesbetegnelsen FAME).

Egenskapene i generasjon 1-dieselen gjør at man, som tidligere, må bestille bilene med egne spesifikasjoner for dette.

Powered by Labrador CMS