Transport er den dødeligste bransjen

31 personer døde på jobb i Norge i 2015. Verst ut kom transportbransjen, hvor ni yrkesutøvere omkom.

Publisert

Arbeidstilsynet har registrert 31 dødsfall som følge av arbeidsulykker i landbasert arbeidsliv i 2015. Det er markant færre enn foregående år.

I perioden fra 2011 til 2014 er det i snitt registrert 46 arbeidsskadedødsfall per år, opplyser Arbeidstilsynet i en pressemelding.

– Hvert arbeidsskadedødsfall er ett for mye. Det er alvorlig at 31 mennesker døde på jobb i 2015. Samtidig kan vi for første gang på flere år se en tydelig nedgang i antall omkomne, sier direktør Ingrid Finboe Svendsen i Arbeidstilsynet.

Transport peker seg ut
Tradisjonelt er det fire næringer som peker seg ut med flest arbeidsskadedødsfall: Transport, landbruk, bygg og anlegg og industri. 77 prosent av dødsulykkene skjedde innenfor disse næringene i 2015.

Flest arbeidsskadedødsfall skjedde innen transport (ni omkomne) og landbruk (sju omkomne). Dette er på samme nivå som de siste tre-fire årene.

Følger med
Arbeidstilsynet ønsker å bidra til bedre sikkerhet og færre arbeidsulykker og er tungt inne i flere av de mest utsatte bransjene. I perioden 2015-2016 har Arbeidstilsynet en egen satsing i transportbransjen.

– I våre tilsyn i transportbransjen fokuserer vi blant annet på systematisk HMS-arbeid, at arbeidsgiver skal gi ansatte god opplæring, og at arbeidsutstyr vedlikeholdes. Dette er viktig å ha på plass for å forebygge ulykker, sier Finboe Svendsen.

Arbeidstilsynets rapport «Arbeidsskadedødsfall i Norge» viser at når man undersøker hvilke årsaker som ligger bak arbeidsskadedødsfall i transport, så er viktige årsaker mangelfulle risikovurderinger, for dårlig planlegging av arbeidet, og svakheter ved kjøretøy og utstyr.

Mer sårbare
Ettersom yrkene innen transportarbeid er preget av alenearbeid, er arbeidstakeren mer sårbar for feil og mangler.

– Dette understreker viktigheten av opplæring og gode risikovurderinger i alle næringer. Enkelt sagt handler risikovurdering om å skaffe seg en oversikt over farer på arbeidsplassen, og hvordan hindre at farlige situasjoner oppstår. Arbeid i trafikken og med kjøretøy generelt må risikovurderes på linje med annet arbeid.

Positiv trend
I løpet av de siste 40 årene er det kun ett tidligere år hvor antall omkomne har vært så lavt som i 2015.

– Det er for tidlig å si om dette er en trend, men det er likevel svært positivt å se en nedgang i arbeidsskadedødsfall. Arbeidsulykker kan og skal forebygges, og bransjene selv må i samarbeid med partene og Arbeidstilsynet fortsette å holde trykket oppe for å skape sikkerhet på arbeidsplassen.

Utenlandske mer utsatt

Elleve av de 31 som døde på jobb i landbasert arbeidsliv i 2015 var utenlandske arbeidstakere, det vil si 35 prosent av alle landbaserte arbeidsskadedødsfall. I fireårsperioden 2011-2014 hadde 20 prosent av de omkomne utenlandsk statsborgerskap, men også i 2014 var andelen på omtrent samme nivå som i 2015.

Fire av de utenlandske omkomne i 2015 kom fra Polen, to fra Latvia, mens de øvrige kom fra Bulgaria, Litauen, Portugal, Sverige og Tyskland.

- Risikofylte arbeidsoppgaver, språkproblemer, dårlig opplæring og mangel på verneutstyr forklarer hvorfor utenlandske arbeidstakere ser ut til å ha større risiko for arbeidsulykker enn norske arbeidstakere, sier Ingrid Finboe Svendsen.

Tabell: Antall arbeidsskadedødsfall etter arbeidsgivers næring 2014

(Kilde: Arbeidstilsynet)

Figur: Antall arbeidsskadedødsfall blant norske og utenlandske statsborgere, 2011-2015

Arbeidsgivers næringAntall
Transport og lagring9
Jordbruk, skogbruk og fiske7
Bygge- og anleggsvirksomhet6
Varehandel, reparasjon av motorvogner6
Industri2
Bergverksdrift og utvinning1
Vannforsyning, avløps- og renovasjonsvirksomhet1
Informasjon og kommunikasjon1
Off. adm. og forsvar, og trygdeordninger underlagt offentlig forvaltning1
Ukjent1
Arbeidsskadedødsfall 201531
Powered by Labrador CMS