-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Med Tesla som inspirator
Designen vekker oppsikt, men valget av navn på selskapet – Nikola – er heller ikke tilfeldig. Kjenner du historien til geniet Tesla ringer det nok noen bjeller?
Den ser jo så tøff ut at designen alene ville være nok for å skape oppmerksomhet. Men det ligger åpenbart litt mere under denne elektriske drømmen. Man kan i hvert fall bestille den nå!
Nå er det ikke gitt at den er konkret, dersom bestillingslistene er åpnet. Elon Musk har jo «forhånds-solgt» en halv million Tesla Type 3, lenger før konstruksjonen er frosset. Og Nikola Motor Company håper kanskje på noe lignende.
Man ser jo allerede av navnet at man ønsker litt felles assosiasjoner. Hr. Tesla het jo Nikola til fornavn.
Tunge løfter
Nå er det jo heller ikke gitt at den virkelig vil kunne prestere det som blir lovet: elmotorer på 2000 hk skal sørge for allhjulsdrift.
En gassdrevet turbin skal drive en generator som holder batteriene oppe. Rekkevidden skal være 2.000 km, den skal komme opp i 100 på 30 sekunder og den skal kunne ta en last på oppunder 40.000 kg.
Det hele skal koste 375.000 dollar, men man regner med at driftskostnadene vil ligge på under halvparten av de ca. 60 cents/mile det koster å drifte en vanlig diesel-Klasse 8 bil i USA.
LES OGSÅ: 50.000 kilometer i en el-Canter
Tesla-metoden
Dersom du setter deg på listen nå, forhåndsbetaler du 5.000 dollar. Til gjengjeld får de første som binder seg gratis drivstoff (gassen kommer fra produsentens egne kilder!) for de første 1,6 millioner kilometer.
Det er vanskelig å si hvor mye som er fantasi her, men på papiret høres enkelte ideer gode ut. Som for eksempel at man bruker Meritors modul-konstruerte uavhengige opphengning, som er blitt en hyllevare for militære biler.
LES OGSÅ: Asko tar i bruk elektriske lastebiler
Unike egenskaper
Det, sammen med at alle tyngre komponenter ligger under rammehøyde, vil gi utrolig komfort, sier Nikola, og kjøreegenskaper som man aldri har møtt på en truck før.
Siden man også har kunne fjerne en rekke av de tyngre komponentene fra vanlige biler, motor og transmisjon for eksempel, byr man på høyere nyttelast.
Og her finnes det elbil-elektronikk som omfatter det meste, fra individuell regulering av alle hjul (Torque Vectoring) til assistent-systemer som grenser inn på det selvkjørende og med platooning-egenskaper.
Uansett: vi kan vel være enige om at drømmen ser tøff ut.